Zorgveiling: het systeem kraakt, de gemeente zucht, het verzet groeit

23 maart 2010

Zorgveiling: het systeem kraakt, de gemeente zucht, het verzet groeit

Donderdag 18 maart was de eerste vergadering van de nieuwe gemeenteraad. Het leek een mooi moment om de opgehaalde handtekeningen tegen de zorgveiling in de thuiszorg (meer dan 600 inmiddels) aan te bieden aan de voorzitter van de raad, de burgemeester. Hierbij zouden wij als SP, namens al die mensen die zo te lijden hebben van de consequenties van dit onzalige systeem, de nieuwe raad oproepen zo snel mogelijk bij elkaar te komen en de zorgveiling te stoppen. De burgemeester wilde ze helaas niet aannemen, dus we gaan nog even door met handtekeningen verzamelen en bieden ze op een later moment aan. De oproep van de SP aan de raad leek wel in goede aarde te vallen.

Helaas, helaas, de burgemeester vond het nodig om aan het begin van de raadsvergadering te stellen dat tijdens de vergadering géén handtekeningen mogen worden aangeboden. En regels zijn regels…! Heel flauw natuurlijk. Als we het hebben over het betrekken van de burger bij de politiek: mogen hun eigen handtekeningen niet eens worden aangeboden aan de raad.

Maar goed, de handtekeningen dus nog even gehouden (halen we er gewoon nog meer op), maar wel de oproep gedaan aan alle raadsleden. En dat is wèl positief, het lijkt erop dat een meerderheid van de politieke partijen zich ook gaat keren tegen dit systeem, eindelijk! Nu zijn de omstandigheden inmiddels ook zo dat niemand er meer omheen kan. Alles waar de SP (en het comité Zorgveiling Nee) al twee jaar geleden voor waarschuwde komt (helaas) uit:

• mensen raken (soms na jaren) hun vertrouwde hulp kwijt
  • er komen vele klachten en bezwaren binnen van mensen die problemen krijgen na geveild te zijn
  • er is geen alternatief voor mensen die níet geveild willen worden
  • er doen nu prijsvechters (lees: schoonmaakbedrijven) mee die zorgen dat er geen normale uurprijs meer geboden kan worden door zorginstellingen met als gevolg: ontslagen medewerkers bij zorginstellingen: op dit moment heeft Libertas al aangekondigd 100 mensen te moeten ontslaan

Gelukkig zijn er steeds meer mensen die het niet langer pikken. Die opkomen voor zichzelf, maar ook voor anderen die daar zelf niet toe in staat zijn. Zo is er een kort geding tegen de gemeente in voorbereiding, dat wordt aangespannen door een groep cliënten samen. Hierover heeft ook al een en ander in het Leidsch Dagblad gestaan. Drijvende kracht achter dit kort geding is Eva Kooijman. Zij houdt twee keer per week telefonisch spreekuur. Iedereen die te maken heeft met de zorgveiling en hun bezwaren kenbaar wil maken, kunnen Eva op de hieronder genoemde tijden bellen.

Spreekuur Zorgveiling, Eva Kooijman
Dinsdag en vrijdagochtend tussen 9.00 en 11.30 uur