Roos van Gelderen opent Internationale Vluchtelingendag

22 juni 2010

Roos van Gelderen opent Internationale Vluchtelingendag

Roos van GelderenOp 20 juni was het Internationale Vluchtelingendag, wat in Leiden werd gevierd in het Vijfhovenhuis door het Platform Vluchtelingenorganisaties Leiden, ondersteund door Libertas. In een bomvolle zaal werd de dag geopend door wethouder Van Gelderen (SP). “Leiden is de Stad van Vluchtelingen. Dat moet niet alleen blijken in woorden, maar vooral in daden,” aldus Van Gelderen. Vanuit de gemeenteraad was alleen de SP aanwezig met raadslid Eva de Bakker.

Na twee vluchtelingen, die hun aangrijpende verhaal deden uit hun praktijk, waren er drie sprekers van de organisaties: Vluchtelingenwerk Nederland, STUV (stichting uitgeprocedeerde vluchtelingen) en Doorbraak. De sprekers legden uit wat zij voor vluchtelingen betekenden en waar uitgeprocedeerden en statushouders tegenaan lopen.

Vluchtelingenwerk hoopt dat Leiden zijn verantwoordelijkheid neemt en dus dat er weer een asielzoekerscentrum komt in onze gemeente. STUV legde uit dat zij veel verschillende mensen helpen, maar dat asielzoekers wel een binding met Leiden moeten hebben, omdat ze anders niets kunnen doen.Doorbraak vertelde over politieke acties en het huidige politieke klimaat wat gedomineerd wordt door angst en haatzaaierij. Harry Westerink riep asielzoekers op zich te verenigen om samen sterk te staan en een vuist te maken tegen uitsluiting en racisme. “Een vluchteling is geen object. Er moet mét hen gepraat worden in plaats van óver hen. Dan wordt de vluchteling een subject.”

De dag werd afgesloten met dansoptredens en een heerlijke maaltijd.

Meer informatie: Eva de Bakker, edebakker@sp.nl of 06 14040592