Fabel van de Illegaal krijgt snel nieuwe plek dankzij SP

6 december 2010

Fabel van de Illegaal krijgt snel nieuwe plek dankzij SP

Een ruime meerderheid in de gemeenteraad steunde het voorstel van raadslid Eva de Bakker om de Fabel van de Illegaal snel nieuwe huisvesting te geven. De Bakker stelde voor om de Fabel snel in een pand aan het Vrouwenkerkhof te laten betrekken, nu de raad heeft besloten dat de gehele Vrijplaats de panden aan het Vrouwenkerkplein mag kopen. “De Fabel helpt mensen die nergens terecht kunnen,” aldus De Bakker, “voor deze hulpverlening is het belangrijk dat er continuïteit is.”

De Fabel van de Illegaal heeft jaren op een bovenverdieping aan de Koppenhinksteeg gezeten. Toen de panden werden ontruimd hebben zij een pand betrokken aan de Musschenbroekstraat. De gemeente heeft dat pand echter verkocht. “De nieuwe eigenaar heeft de Fabel gelukkig wat weken de ruimte gegeven om een nieuwe plek te zoeken,”zegt De Bakker, “maar tot nu toe is het niet gelukt een nieuw onderkomen te vinden.”

De gemeenteraad heeft in maart 2009 expliciet benoemd dat de activiteiten van de Fabel van de Illegaal belangrijk zijn voor de stad. Bovendien maakt de Fabel onderdeel uit van de Vrijplaats, die recht hebben op een alternatief. “Juist vanwege de onbaatzuchtige hulpverlening van de Fabel en de brede steun moet de gemeente deze organisatie helpen,” stelt De Bakker. “Ik ben dan ook blij dat de meeste partijen dit inzien en dat de Fabel gauw een nieuwe plek zal krijgen.”

Meer informatie bij Eva de Bakker, E: edebakker@sp.nl of T: 0614040592