Haagwegterrein CO2-neutraal!

2 december 2010

Haagwegterrein CO2-neutraal!

Haagweg CO2-neutraalVandaag werden de nieuwe busjes van het bekende Leidse Stadsparkeerplan gepresenteerd. De nieuwe busjes rijden allemaal op biogas en maken het Stadsparkeerplan klimaatneutraal! De busjes produceren daarnaast veel minder roet en andere schadelijke luchtvervuiling en maken bovendien minder herrie. Het allereerste klimaatneutrale parkeerterrein van Nederland is het resultaat van de samenwerking van allerlei partijen, waaronder ook het Hoogheemraadschap van Rijnland, het bedrijf Groen Vervoer B.V., de Stichting Doen en de gemeente Leiden. SP-verkeerswoordvoerder Julian van der Kraats: “Dit scheelt driehonderdduizend kilometer aan dieselvervuiling in onze stad per jaar! En het is nu nog uniek in Nederland, het is heel goed om als stad Leiden voorop te lopen met initiatieven voor het aanpakken van vervuiling en het klimaatprobleem.”

Goede samenwerking

Zoiets als het eerste klimaatneutrale parkeerterrein van Nederland kan alleen ontstaan als heel veel partijen samenwerken. Niet in de laatste plaats het Hoogheemraadschap van Rijnland. Bij hun waterzuiveringsinstallatie ontstaat het biogas waarop (o.a.) de busjes rijden. Het Hoogheemraadschap is al langer bezig om in samenwerking met anderen het biogas dat vanzelf ontstaat ten goede te gebruiken. Elders in Nederland wordt het over het algemeen afgefakkeld.

Bekijk hieronder een filmpje dat door het Hoogheemraadschap is gemaakt:

Een andere verbindende factor is uitvinder Key Poll van Groen Vervoer B.V. Niet alleen heeft hij de technisch haalbaarheid aangetoond, ook klopte hij aan bij de Stichting Doen. Deze stichting helpt initiatieven voor een schoon en klimaatneutraal Nederland. Deze stichting heeft samen met de gemeente Leiden de uitvoering financieel mogelijk gemaakt. De Stichting Doen wordt weer financieel ondersteund door de Postcodeloterij.

Leiden City Marketing doet ook mee met het project, in de busjes zitten monitoren waarop informatie te zien is over de activiteiten in Leiden van de komende tijd. Ook zijn de busjes aan de voorkant herkenbaar als Leidse busjes, Aangezien er jaarlijks vierhonderdduizend bezoekers van Leiden met de busjes rijden is dat een heel goed idee.

De gemeente Leiden ten slotte heeft twee jaar geleden al raadsbreed besloten de klimaatneutrale busjes mogelijk te maken. De SP maakte destijds een nota en een initiatiefvoorstel dat door de hele raad gesteund werd. SP-verkeerswoordvoerder Julian van der Kraats stelde het op. Van der Kraats: “Het is geweldig om twee jaar later zoiets werkelijk te zien worden. Hier heeft de stad echt wat aan en ik ben blij dat de SP er ook haar steentje aan heeft kunnen bijdragen. Een beter klimaat begint bij jezelf, zogezegd.”

Download hier de nota die de SP in 2008 maakte over de toekomst van het Leidse Stadsparkeerplan
Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822