Goedkope stroom voor de armste Leidenaren

2 februari 2011

Goedkope stroom voor de armste Leidenaren

Louk RademakerDe grote vier steden van Nederland doen het al: goedkope groene stroom leveren aan de minima. Dat betekent dat mensen die rond het minimumloon verdienen korting kunnen krijgen via een collectief energiecontract. De SP, PvdA en GroenLinks wilden dit ook in Leiden invoeren. SP-raadslid Louk Rademaker: “Met zo’n collectief contract kan je tot wel 130 euro op jaarbasis besparen op je energierekening. En dat zonder dat de gemeente er veel belastingcenten aan hoeft te besteden!” Afgelopen december steunde de gemeenteraad in meerderheid het SP-PvdA-GroenLinks voorstel. De gemeente Leiden gaat nu onderzoeken of zij zich kunnen aansluiten bij het initiatief van de grote vier steden.

Het idee van de goedkope stroom is hetzelfde als bij een collectief zorgverzekeringscontract: omdat er meer mensen meedoen, wordt het goedkoper. In de steden Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Rotterdam zijn er al tienduizenden gezinnen die mee kunnen doen met dit project. Daarvoor sluiten die gemeenten een contract af met een energieleverancier. De armste inwoners kunnen dan, via de gemeente, korting krijgen op hun energierekening.

SP-raadslid Louk Rademaker is enthousiast over het plan. “In Nederland is er serieuze armoede, en elke manier waarmee wij onze arme inwoners een steuntje in de rug kunnen geven moeten we met beide handen aangrijpen.”

Niet alleen is het plan goed voor de minima, het is ook nog eens goed voor het milieu. Het collectieve energiecontract neemt alleen groene stroom af.

Meer informatie: Louk Rademaker, lrademaker@tomaatnet.nl, 06-25563389
Zie het nieuwsbericht op Tros Radar: Collectieve energie scheelt minima veel geld