Onderzoeksrapport “Werklozen aan het woord” aangeboden door SP

18 februari 2011

Onderzoeksrapport “Werklozen aan het woord” aangeboden door SP

Sleutelstad.nl)Donderdagavond heeft SP-raadslid Louk Rademaker het onderzoeksrapport “Werklozen aan het woord” aangeboden aan Paul van Meenen, voorzitter van de raadscommissie voor Werk & Financiën. De afgelopen maanden heeft de SP cliënten van reïntegratietrajecten ondervraagd over hoe zij de trajecten ervaren. Daarmee wil de SP de werklozen een stem geven in de komende discussie over de miljoenenbezuinigingen op het reïntegratiebudget.
Reïntegratiebeleid heeft tot doel om werklozen weer aan het werk te helpen. De SP heeft nu onderzocht hoe de werklozen het zelf ervaren. Uit het rapport blijkt dat er grote verschillen zitten tussen de trajecten. (Foto: Sleutelstad.nl)

Leerwerktrajecten, waarbij de cliënten een opleiding volgen en tegelijkertijd werkervaring opdoen, blijken bijzonder geliefd. Vooral ‘De Stal’ (horeca-opleiding) en de beveiligingstrajecten zijn kwalitatief goed en bieden perspectief, vinden de ondervraagden. Positieve reacties komen ook op de zorg- en activeringstrajecten, die bedoeld zijn om kwetsbare Leidenaren te helpen hun leven weer op orde te krijgen.

De commerciële reïntegratiebureaus en het UWV presteren daarentegen bijzonder slecht, vinden de cliënten. De begeleiding is onder de maat en er is geen ruimte voor scholing.

U kunt het volledige rapport hier downloaden.

Download hier het volledige rapport 'Werklozen aan het woord' (PDF, 303 kB)
Meer informatie: Louk Rademaker, lrademaker@tomaatnet.nl, 06-25563389