SP-wethouder Van Gelderen aan de slag met organisatie

11 februari 2011

SP-wethouder Van Gelderen aan de slag met organisatie

Gisterenanavond heeft de Leidse gemeenteraad unaniem ingestemd met de plannen van SP-wethouder Roos van Gelderen om de inhuur van extern personeel aan banden te leggen en het eigen personeel meer kansen te geven om door te groeien. Daarmee heeft Leiden nu ook een ‘Roemernorm’, die zegt dat de kosten voor extern personeel niet meer mogen zijn dan 10% van de totale uitgaven aan salarissen. En ingehuurd personeel niet meer verdienen dan de burgemeester. SP-wethouder van Gelderen: “Met deze plannen slaan we twee vliegen in een klap: aan de ene kant geef je minder geld uit aan dure externen en aan de andere kant is het beter voor je eigen personeel.”

In de notitie “Inhuur Externen: meer Binnen, minder Buiten” stelt Van Gelderen voor om veel minder extern personeel in te huren. Eerst moet gekeken worden of de benodigde kennis en talenten niet al binnen de gemeente beschikbaar zijn of beschikbaar gemaakt kunnen worden. Als dat niet lukt moet er gekeken of er bij andere gemeenten niet ambtenaren beschikbaar zijn. Pas als ook dat niet lukt, is de inhuur van extern personeel toegestaan.

In het raadsvoorstel staan verschillende manieren om het eigen personeel beter in te zetten. Onder andere een zogenaamde 'flexpool' voor medewerkers die op projectbasis hun horizon willen verbreden.

In heel Nederland kunnen honderden miljoenen bezuinigd worden door minder extern personeel in te huren. Daarom had SP-leider Emile Roemer vorig jaar al voorgesteld dat niet meer dan 10% van de salarislasten naar extern personeel mag gaan. Deze ‘Roemernorm’, vorig jaar ingevoerd bij de Rijksoverheid, wordt nu ook ingevoerd in Leiden.

Ook de burgemeester Lenferink heeft nu een norm naar hem vernoemd: de Lenferinknorm stelt dat extern personeel nooit meer mag verdienen dan de burgemeester.

De gemeenteraad keurde tijdens dezelfde raadsvergadering nog een ander raadsvoorstel van wethouder Van Gelderen goed. Dit voorstel vroeg om extra investeringen om de sturing en samenwerking binnen de gemeente te verbeteren.

SP-raadslid Julian van der Kraats is blij met de plannen van Van Gelderen. “Niet alleen doen we nu echt iets aan de inhuur van dure externen, maar ook onze eigen organisatie wordt versterkt. Dat laatste zal met name op de lange termijn goed zijn voor de ambtenaren en onze stad.”

Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel. 06-15042822