Linkse voorstellen geven heftige Participatienota een sociaal tintje

10 maart 2011

Linkse voorstellen geven heftige Participatienota een sociaal tintje

Vanwege bezuinigingen van het kabinet Rutte moet de gemeente Leiden de komende jaren fors bezuinigen op het budget om werklozen aan werk te helpen. Vanavond sprak de gemeenteraad over het bezuinigingsvoorstel, waaronder het plan om werklozen onder het minimumloon arbeid te laten verrichten. Onder druk van de linkse partijen SP, PvdA en GroenLinks is daar verandering in gekomen. Deze ‘participatieplaatsen’ zullen geen reguliere arbeid vervangen maar moeten opleidingstrajecten zijn. Cliënten mogen niet gedwongen worden deze trajecten te volgen.

De SP kreeg geen meerderheid voor haar oproep om het huidig aantal trajecten Sociale Activering en Zorg te handhaven. Deze trajecten zijn voor mensen die veel problemen hebben en zelf niet in staat zijn hun leven op orde te krijgen. SP-raadslid Louk Rademaker: “Dat is voor ons een heel belangrijk punt. Maar we laten het hier niet bij zitten: bij elke volgende gelegenheid zullen we proberen meer geld te krijgen voor de zwaksten in de samenleving.”

Op voorstel van D66 krijgen de cliënten bemiddeling als zij in conflict raken met hun reintegratieconsulent. Dit om te voorkomen dat mensen gedwongen worden werk te verrichten. Daarnaast moet de gemeente helpen met de kinderopvang voor bijstandsmoeders en –vaders.

De SP kreeg ook steun voor een voorstel om de resterende lasten voor WIW- en ID-banen te dekken uit delen van de gemeentebegroting. Op dit moment krijgen veel mensen loonsubsidie, die nu werken bij onder andere het Warenhuis, Stadsparkeerplan, Libertas, Het Bewaarde Land en als conciërge. De SP wil dat deze banen behouden blijven. Door het SP-voorstel zullen er geen gedwongen ontslagen vallen en is er meer budget voor reintegratie.

De gemeenteraad heeft daarnaast besloten dat bij het Orientatiejaar geen ontslagen mogen vallen. Het Orientatiejaar is een reintegratietraject voor kansarme jongeren, en heeft een hoog succespercentage. Meer dan 80% van de jongeren gaat weer terug naar school of vindt een baan.

Rademaker: “Met alle wijizingsvoorstellen erbij konden we schoorvoetend instemmen met de nieuwe participatienota. De bezuinigingen van Rutte komen hard aan, het gaat er nu om zo goed mogelijk te roeien met de riemen die we hebben.”

Meer informatie: Louk Rademaker, lrademaker@tomaatnet.nl, 06-25563389