“Een concierge op basisschool hoort salaris te krijgen”

18 april 2011

“Een concierge op basisschool hoort salaris te krijgen”

Een concierge op basisschool hoort salaris te krijgenVandaag heeft SP-raadslid Louk Rademaker vragen gesteld over een conciërge op de Merenwijkschool. Deze conciërge werkt daar nu op vrijwillige basis terwijl hij een uitkering krijgt. De school wil de conciërge graag behouden, maar heeft daar zelf geen geld voor. De SP wil dat het stadsbestuur zich inspant om ervoor te zorgen dat de conciërge alsnog een betaalde aanstelling krijgt.
De vragen van SP-raadslid Rademaker kunt u hieronder lezen.

Momenteel heeft de Openbare Basisschool Merenwijk een conciërge die dat werk vrijwillig doet terwijl hij een WW-uitkering krijgt. De school zou graag de conciërge in betaalde dienst nemen, alleen ontbreekt het geld daarvoor. De SP vindt dat conciërges maatschappelijk belangrijk werk verrichten, en dat zij daarvoor betaald moeten worden.

1. Bent u het met ons eens dat de functie van conciërge in principe een betaalde baan moet zijn?
2. Zijn er nog meer conciërges in Leiden die dat vrijwillig (dwz. onbetaald) doen?

Sindskort staat deze conciërge op de WSW wachtlijst van de DZB.

3. Kunt u een inschatting maken van hoelang het duurt vanaf de aanmelding op de WSW wachtlijst tot doorstroming naar een baan?
4. Is het mogelijk deze conciërge vrij te stellen van solliciatieplicht zolang hij vrijwillig als conciërge werkt?

De school kon overigens wel een andere extra betaalde conciërge krijgen, die hoger op de WSW wachtlijst stond. De school heeft hier echter van af gezien, omdat zij tevreden zijn over de huidige vrijwillige conciërge. Zij willen hem graag behouden.

5. Is er een mogelijkheid dat iemand versneld doorstroomt op de WSW wachtlijst indien er al zicht op een specifieke baan is?

De WSW is natuurlijk niet de enige constructie waaruit een conciërge betaald hoeft te worden

6. Hoeveel conciërges in Leiden worden nu betaald via de WSW, en hoeveel worden betaald uit het onderwijsbudget als gevolg van het ‘conciërge-akkoord’ uit november 2008?
7. In november 2008 werd gesproken over voorstellen uit de Tweede Kamer, die suggereerden dat rijksgeld beschikbaar zou komen voor conciërges. Hoe staat het met die plannen? Wordt er momenteel rijksgeld gebruikt voor het betalen van conciërges? Of is dat in de nabije toekomst te verwachten?
8. Ziet u daarnaast nog andere methoden binnen de gemeentebegroting om ervoor te zorgen dat de vrijwillige conciërge gewoon betaald krijgt?

Meer informatie: Louk Rademaker, lrademaker@tomaatnet.nl, 06-25563389