h

Primeur in Leiden: 100% elektrisch rijden

27 april 2011

Primeur in Leiden: 100% elektrisch rijden

Op het terrein van het Stadsparkeerplan staat sinds kort een Nissan Leaf, een volledig elektrische auto. De auto stoot uiteraard helemaal niets uit en hij is vrijwel geruisloos. Hij wordt binnenkort beschikbaar als 'deel-auto' en als huurauto. SP-raadslid Julian van der Kraats maakte vast een proefritje. Van der Kraats: “Elektrisch rijden heeft de toekomst en die toekomst is in Leiden nu echt begonnen. Met de aller soepelst rijdende auto waarin ik ooit heb gereden!”.
Nissan Leaf

Elektrotechniek

De Leaf heeft een aktieradius van rond de 160km. Dankzij de elektromotor is er geen versnellingsbak nodig en is er altijd voldoende koppel om vlot op te trekken. Er kan op drie manieren opgeladen worden: Thuis aan het stopcontact, dan duurt het 10 uur om hem weer op te laden. Of aan een speciaal oplaadpunt, dan duurt het 8 uur. En met een snellaadpunt (waarvan er nog maar enkele beschikbaar zijn in Nederland) kan de accu in een half uur weer worden opgeladen.

De motorruimte ziet er op het eerste gezicht niet eens zo heel anders uit. De aluminium kap van de verdeler lijkt enigszins op een kleppendeksel. De elektromotor zelf ligt lager in de motorruimte.

Nissan Leaf

De auto zit vol met gadgets. Zo kan je via een app op je smartphone de airco of juist de verwarming vast aanzetten, de status van de auto opvragen en stoppen of starten met laden. Verder is er een parkeercamera, met op het beeld ook een projectie van waar je auto terechtkomt als je zo blijft rijden. Ook kan je op het dashboard zien hoe zuinig je rijdt. Je kan daar zelfs punten mee verdienen die je online kan vergelijken met andere Leaf-rijders. De auto staat constant in verbinding met servers van Nissan.

Nissan Leaf

Doordat de accupacks op verschillende plekken in de auto zitten blijft er voldoende kofferruimte over. Zeker voor een auto die niet snel gebruikt zal worden om mee op wintersport te gaan.

Nissan Leaf

Proefrit

Julian van der Kraats maakte vandaag een proefrit. Van der Kraats: “Het is meteen al anders als je de auto aanzet, in plaats van hem te starten. Er gaan wat lampjes aan maar verder blijft het stil. En dat blijft ook zo als je ermee wegrijdt. Alleen het bandengeluid komt erbij, en een piepje om fietsers en voetgangers te waarschuwen. Dat piepje is trouwens geen overbodige luxe. Je wordt gewoon veel minder snel opgemerkt, dat vergt wel dat je zelf nog beter moet opletten”.

Nissan Leaf

“De auto rijdt heerlijk vloeiend en je hebt toch altijd voldoende koppel om snel te accelereren. Hij reageert heel direct en precies op het gaspedaal, je merkt dat zo'n elektromotor dat veel gemakkelijker doet dan een benzinemotor.”

Elektrisch rijden in Leiden

De auto wordt binnenkort beschikbaar als deel-auto en als huurauto. Het project wordt mede mogelijk gemaakt door de Postcodeloterij.

Deze auto is de eerste van velen die nog zullen volgen. Daarvoor is wel nodig dat er publiek toegankelijke oplaadpunten zijn. In Amsterdam zijn er al een stuk of 20, in Rotterdam 2. Er loopt een project van samenwerkende netbeheerders waar Leiden aan mee kan doen, e-laad.nl. Van der Kraats: “Daar moet dus gewoon zo snel mogelijk werk van gemaakt worden.”

Elektrisch rijden nu een echt alternatief

Met de Nissan Leaf is de elektrische auto eindelijk volwassen geworden. Er waren en zijn in Leiden wel meer elektrische voertuigen, maar die zijn toch altijd 'speciaal', de Leaf is veel meer een gewone auto maar dan elektrisch. Elektrisch rijden wordt nu zelfs financieel aantrekkelijk. Een 'volle tank' kost rond de € 6,50 en er hoeft geen wegenbelasting te worden betaald. Daardoor kunnen de hogere kosten voor de auto zelf (€ 35.000,-) worden terugverdiend.

Op de capaciteit van de accu geeft Nissan 100.000 km garantie. Als de accu in zijn geheel vervangen moet worden dan is dat enorm duur. Aan de andere kant heeft een elektrische auto weer veel minder onderhoud nodig. Onderaan de streep is dankzij de lage 'brandstof'kosten in sommige gevallen de Leaf nu al goedkoper dan een benzine auto.

Van der Kraats: “Ik vond het heel bijzonder om in deze auto te rijden. Niet alleen omdat het een leuke ervaring is om vrijwel zonder geluid en helemaal zonder uitlaatgassen door het verkeer te zoeven, maar ook omdat dit het eerste exemplaar is van velen. Ik ben heel benieuwd hoe lang het gaat duren voor benzine auto's zeldzamer worden dan elektrische. In Leiden hebben we met een elektrische deelauto in elk geval weer een primeur.”

Zie ook de websites van Wheels4all en GroeneTaxi.nl
Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822

U bent hier