Dankzij ‘Motie Rademaker’ een miljoen voor minima en lastenverlaging voor alle Leidenaren

9 juni 2011

Louk RademakerVorig jaar november diende SP-raadslid Louk Rademaker een voorstel om de geplande bezuinigingen op het minimabeleid en belastingverhoging terug te draaien. Naar aanleiding hiervan heeft het stadsbestuur nu besloten om inderdaad 950 duizend euro beschikbaar te stellen voor minimabeleid, en ook om de lastenverhoging van hetzelfde bedrag terug te draaien. Louk Rademaker is enthousiast: “Dankzij onze SP-voorstellen kunnen we onze arme medemens in deze zware tijden steunen. Daarnaast komt er geen belastingverhoging van bijna een miljoen, dat komt neer op ongeveer 8 euro per Leidenaar.”

Het minimabeleid heeft tot doel om de armste Leidenaren bij te staan. Het gaat om ongeveer 8000 gezinnen die tot 120% van het minimuminkomen verdienen. Zij kunnen bijvoorbeeld met korting een collectieve zorgverzekering krijgen, hoeven geen lokale belastingen te betalen of kunnen gratis hun kinderen lid maken van een sportclub. De SP vindt het van wezensbelang dat deze voorzieningen overeind blijven.
Rademaker: “Het bestaansminimum is simpelweg te laag. De laatste jaren zijn de vaste kosten voor levensonderhoud harder gestegen dan het salaris van de slechtstbetaalden. Dan is het noodzakelijk dat je deze Leidenaren ondersteunt, zowel financieel als in natura.” Later dit jaar zal het stadsbestuur met precieze voorstellen komen hoe de extra 950 duizend euro per jaar voor de minima besteed zal gaan worden.

Vorig jaar wilde het stadsbestuur de afvalstoffenheffing en de rioolheffing verhogen met 950 miljoen euro. De SP is tegen deze manier van belasting heffen, want het gaat nu om flat-tax. Rademaker: “Als je belasting gaat heffen moet je de sterkste schouders de zwaarste lasten laten dragen. Het voorstel was om alle Leidenaren gelijk mee te laten betalen. Maar 8 euro per persoon komt in de Slaaghwijk een stuk harder aan dan in de Professorenwijk. Daarom wilden wij deze belastingverhoging terugdraaien, en dat is nu gebeurd.”

De Motie Rademaker van vorig jaar november riep het stadsbestuur op om, als er financiele meevallers waren, dat geld direct te besteden aan minima en het verlagen van de belastingen. Deze motie werd gesteund door alle partijen behalve de VVD, CDA en ChristenUnie. Bij de zogeheten ‘Perspectiefnota 2012-2015’ doet het stadsbestuur nu het voorstel om de Motie Rademaker volledig uit te voeren.

Meer informatie: Louk Rademaker, lrademaker@tomaatnet.nl, 06-25563389