Leidse SP actief bij protest tegen bezuinigingen WSW

11 juni 2011

Leidse SP actief bij protest tegen bezuinigingen WSW

Deze week kreeg het kabinet Rutte een zware tegenslag te verwerken. Een meerderheid van de Nederlandse gemeenten weigerde mee te werken aan de asociale bezuinigingen op de sociale werkplaatsen (WSW). Onder de slogan “Armoede werkt niet” loopt de SP voorop bij de protesten tegen deze plannen. Ook de Leidse SP was daarbij betrokken. Maandag was de SP te vinden bij de poorten van de DZB (De Zijl Bedrijven), woensdag waren Leidse SP’ers mee bij een demonstratie in Ulft. Diezelfde dag stemde SP-wethouder Roos van Gelderen tegen het zogeheten ‘bestuursakkoord’ tussen de Nederlandse gemeenten en het kabinet.
Ronald van Melle, actief SP-lid, deelt folders uit in Ulft op de demonstratie tegen de WSW-bezuinigingen.

SP-raadslid Louk Rademaker en regiovertegenwoordiger Gerard Harmes praten met een medewerker van de DZB.Op maandagochtend stonden enkele SP’ers, waaronder SP-raadslid Louk Rademaker, voor de ingang van de DZB op de Le Pooleweg (zie de foto links). De werknemers van de DZB werden daarbij opgeroepen om mee te gaan naar een demonstratie tegen de bezuinigingen op de WSW. Rademaker (SP): “De meeste mensen op de sociale werkplaats die wij spraken waren erg blij met de steun van de SP. Door onze aanwezigheid maandag weet men bij de DZB dat ze niet alleen staan in deze strijd!”

Woensdag vertrok vanaf de DZB een bus met demonstranten naar Ulft, waar de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) vergaderde over de bezuinigingen. In die bus zaten drie actieve Leidse SP’ers, waaronder SP-regiovertegenwoordiger Gerard Harmes. Aangekomen in Ulft hebben de Leidse SP’ers folders uitgedeeld en meegedaan aan de succesvolle demonstratie. Binnenkort kunt u een verslag lezen van de deze demonstratie op onze website.

NRC HandelsbladEn het was een succesvol protest: een meerderheid van de gemeenten stemde tegen de bezuinigingen op werk. Namens de gemeente Leiden stemde SP-wethouder Roos van Gelderen (zie foto rechts van de NRC) tegen. Aan het NRC Handelsblad legde zij uit waarom: “De frase valt geregeld te horen: mensen moeten hun eigen verantwoordelijkheid dragen om te werken. Ik maak mij zorgen – en mijn college met mij – om die groep mensen die door omstandigheden niet kán werken. En ik ben bezorgd over de mogelijkheid dat die groep buiten beeld raakt. De vraag is of de werkgever wel geïnteresseerd is in het aannemen van mensen met een vlekje, zoals dat heet. Zoals een collega-wethouder zegt: overtuig de werkgever maar eens dat de koffie-automaat van Douwe Egberts weer moet worden vervangen door een ouderwetse koffiejuffrouw.”

Meer informatie: Louk Rademaker, lrademaker@tomaatnet.nl, 06-25563389
Download het artikel in de NRC Handelsblad (in PDF).
“Leiden moet tegen Bestuursakkoord stemmen”, een eerder nieuwsbericht op leiden.sp.nl.
www.armoedewerktniet.nl