Stedelijk Beheer wordt niet geprivatiseerd!

28 juni 2011

Stedelijk Beheer wordt niet geprivatiseerd!

Staking stadsbeheer Leiden 21 oktober 2009 Antoine TheeuwenHet Stedelijk Beheer van de gemeente Leiden zal niet worden geprivatiseerd. Dat heeft wethouder Frank de Wit vandaag persoonlijk bekend gemaakt aan het personeel. Het is een groot succes voor alle ambtenaren (onder andere de vuilnismannen), die al jarenlang actie voerden voor verbetering van de dienst in plaats van privatisering. Maar ook voor de SP, die ook al jaren aan hetzelfde werkt. Antoine Theeuwen, fractievoorzitter van de SP, was vanmiddag te gast op de Admiraal Banckertweg. “Eindelijk kan iedereen nu weer zijn energie steken in het beter maken van het werk, en dus in een schoner en mooier Leiden!”
Foto: SP-fractievoorzitter Antoine Theeuwen (midden) in gesprek op de Admiraal Banckertweg, eerder in oktober 2009.

De dienst Stedelijk Beheer is verantwoordelijk voor de publieke ruimte, van groen tot vuilnis en van straat tot gracht. Er zijn al lang problemen bij de dienst die de SP ook al heel lang op de agenda probeert te krijgen. In 2008 kwam de dienst van de regen in de drup, toen het toenmalig college en een meerderheid van de raad besloot de dienst te privatiseren. Er zou bezuinigd worden op de beloning voor de mensen die het harde werk doen, en er was geen plan om de bekende problemen op te lossen. De dienst zou met problemen en al ‘op afstand gezet’ worden.

Maar dat is nu dus gelukkig toch nog van de baan. In het coalitieakkoord van D66, VVD, SP en CDA was afgesproken dat de dienst geprivatiseerd zou worden, tenzij er een vergelijkbare bezuiniging gerealiseerd kon worden binnen de dienst zelf door efficiënter te werken. In de loop van het afgelopen jaar is voldoende aangetoond dat dat kan lukken, zeker aangezien onlangs is gebleken dat de financiële voordelen van een privatisering behoorlijk overdreven waren.

Antoine Theeuwen (SP): “De problemen in onze eigen organisatie zijn jaren blijven liggen omdat iedereen maar bezig was met de privatisering. Nu dat van de baan is is iedereen hier erg opgelucht en iedereen heeft er weer veel zin in. Niet voor niets pakte vanmiddag een personeelslid de microfoon, om al zijn collega’s toe te spreken: Het is onze stad! En samen gaan we laten zien dat de bezuinigingen te halen zijn en dat we met z’n allen de beste dienstverlening voor de burgers kunnen neerzetten."

De SP zal die ambitie met raad en daad steunen en feliciteert alle medewerkers met deze verdiende kans!

Meer informatie: Antoine Theeuwen, 071-5215130, antoine.theeuwen@gmail.com