Veel gedoe rond voetbalkooi Slaaghwijk

13 september 2011

Veel gedoe rond voetbalkooi Slaaghwijk

De voetbalkooi en het speeltuintje tussen Buizerd-, Reiger- en Arendshorst zijn de afgelopen tijd veel in het nieuws geweest, en niet op een leuke manier. Na een inspraakreactie van districtsraad Merenwijk over zeer ernstige overlast volgden er schriftelijke vragen van enkele politieke partijen en vragen in de raad en er kwamen stukjes in de kranten. Inmiddels heeft de burgemeester strenge maatregelen aangekondigd om aan de overlast een eind te maken, tot tevredenheid van de mensen die de problemen op de agenda hadden gezet. De SP trok ondertussen de wijk in op zoek naar het hele verhaal. Het bleek dat er twee heel verschillende beelden leven van dezelfde werkelijkheid.
Voetbalkooi Buizerdhorst Slaaghwijk Leiden
de voetbalkooi met op de achtergrond de Buizerdhorst, d.d. 12/9/2011 19:30h

Geschiedenis

De voetbalkooi is in 2004 geplaatst als speelplek voor de kinderrijke wijk Slaaghwijk, in een groene driehoek tussen drie flats van woningcorporaties Portaal en Ons Doel. De voetbalkooi werd en wordt heel veel gebruikt en dat levert natuurlijk nu en dan overlast op. In de loop der jaren is er het een en ander versleuteld aan de hekken en aan de kooi, maar er blijft nu en dan overlast, met name van kinderen die te lang doorgaan met voetballen en joelen.

Daarnaast is er bij tijd en wijle overlast geweest van oudere jongeren. Naar aanleiding daarvan is er in 2008 al eens een 'geslotenverklaring' ingesteld. In het gebied mocht men zich toen na 21:00 's avonds niet meer ophouden. Het gebied krijgt sowieso altijd al veel aandacht van de politie en het jongerenwerk.

Deze twee heel verschillende problemen zijn in de loop der jaren enkele keren teruggekomen, met name 's zomers.

Ernstige klachten

Onlangs kwam er iemand van de districtsraad Merenwijk inspreken bij een raadscommissie. Zij had verhalen gehoord over "auto's die vernield werden" en ruzie en bedreigingen tussen jongeren en omwonenden, waarbij een omwonende de jongeren met een knuppel te lijf wilde gaan. De inspreekster meldde dat de overlast zo ernstig is dat zij daar wel begrip voor had.

Dat klinkt natuurlijk verschrikkelijk en het leidde tot allerlei vragen vanuit de Leidse politiek en stukjes in de krant, waarover later meer.

SP op onderzoek

De SP heeft een klein buurtonderzoek opgezet door te bellen met SP-leden die er wonen en door te buurten, waarbij uiteindelijk 15 gezinnen dicht in de buurt van de voetbalkooi zijn gesproken. Ook is de SP langsgegaan op zondagavond om 20:30 en op woensdagavond om 22:00. Alleen op zondagavond waren er kinderen om mee te praten, woensdagavond was er helemaal niemand. Verder heeft de SP contact gezocht met de mensen die de klachten hebben en met verschillende professionals die werken met de jongeren daar.

Voetbalkooi Buizerdhorst Slaaghwijk Leiden
voetbalkooi en speelplek met op de achtergrond de Reigerhorst

Dat onderzoek leverde op dat er twee heel verschillende belevingen zijn onder de omwonenden. Enerzijds zijn er veel mensen die in meer of miindere mate klagen over kinderen die te lang buiten spelen. Deze mensen reppen niet van slaande ruzies met oudere jongeren en ook niet van grote groepen oudere jongeren. Niemand noemt bedreigingen of onveiligheid. Wel werd er een aantal keer gezegd dat het er soms erg druk is, waarschijnlijk door gebrek aan speelplek elders. De professionals die de SP heeft gesproken wisten ook niet van grote groepen oudere jongeren die er structureel zouden rondhangen. Eén professional die in de maand Ramadan regelmatig ‘s avond en ‘s nachts is gaan kijken meldde in die periode helemaal niemand te hebben gezien ter plekke, op twee jongetjes na die daar toevallig liepen.

Anderzijds zijn er een aantal gezinnen met name in de Buizerdhorst met verschrikkelijke verhalen, zoals dat er een aantal jaar geleden een auto is vernield, dat een raam een aantal keer is bekogeld en dat ze zich 's avonds op straat niet veilig voelen. Er wordt gerept over hele grote groepen oudere jongeren die regelmatig tot diep in de nacht rondhangen en problemen veroorzaken.

De SP vind het erg opvallend dat er zo'n groot verschil zit tussen de beleving van mensen. De SP zal dan ook onderzoek blijven doen, onder andere door er regelmatig even langs te gaan. Daarnaast heeft de SP gevraagd bij te houden hoe vaak de politie de komende tijd moet optreden om de nieuwe 'geslotenverklaring' te handhaven, die de burgemeester heeft aangekondigd.

Politiek reageert overhaast en overdreven

Na de inpraak in de commissie werden er meteen schriftelijke vragen gesteld en vragen in de raad. De haast is des te opvallender, omdat in de inspraakreactie gesteld wordt dat de problemen al zeven jaar bestaan. Daarbij vielen vooral de vragen van Leefbaar Leiden op. Zij "hebben gehoord" dat er "auto's vernield worden en mensen bedreigd", al zeven jaar lang, en ze vragen om een "harde aanpak van dit soort moslimterrorisme". Er wordt gesteld dat de politie "onmachtig" is. Er wordt gevraagd naar wat er eigenlijk al aan gedaan wordt en is. En Leefbaar Leiden vraagt zich af of het "een bewuste strategie is van PvdA-burgemeesters, om voedingsbodem te bieden voor dit soort terrorisme".

SP raadslid Julian van der Kraats: "Ik vind het diep, diep treurig dat politici dit soort 'vragen' stellen en dit soort dingen roepen zonder zelf echt te weten waar het over gaat. De politie en andere professionals werken hard om alle Leidse jongeren op het rechte pad te houden en anders wel weer terug te brengen. Leefbaar Leiden heeft geen enkele waardering voor hun werk, omdat ze ook niet de moeite nemen om te kijken wat ze doen. En wat het allemaal nog veel erger maakt is de discriminerende toon van de vragen. Het gaat eigenlijk om spelende kinderen die overlast veroorzaken enerzijds, en een lang slepende ruzie tussen oudere jongeren en bepaalde omwonenden anderzijds. Maar Leefbaar Leiden noemt wat er aan de hand is 'moslimterrorisme', doet alsof iedereen in de buurt gebukt gaat onder enorme overlast, en dat nog wel op basis van alleen horen zeggen. Wat ook erg vervelend is is dat sommige kranten het berichtje over moslimterrorisme in de Slaaghwijk van Leefbaar Leiden gewoon afdrukken, waardoor mensen elders in de stad het verkeerde idee krijgen”.

Het kan gelukkig ook anders. Een SP lid dat al ruim 30 jaar in de Reigerhorst woont zei het volgende: "Al zou ik de hoofdprjs van de loterij winnen, ik zou hier nog niet weg willen. De jongens houden vaak de deur voor me open en met het suikersfeest wordt ik getrakteerd op koekjes. Tuurlijk, er is wel eens wat overlast, maar we zijn allemaal jong geweest en toen wilden we allemaal spelen. De verhalen over onveiligheid vind ik heel raar. Ik ben regelmatig ‘s avonds op straat en heb me nog nooit onveilig gevoeld”.

Hoe nu verder

De burgemeester heeft inmiddels drie maatregelen aangekondigd. Ten eerste wordt er per 10 september opnieuw een 'geslotenverklaring' afgekondigd. Tot na de herfstvakantie kan iedereen die na 22:00 nog in de omgeving is weggestuurd worden door de politie. Ten tweede zullen de jongeren die betrokken zijn bij de langlopende ruzie persoonlijk benaderd worden. En ten derde komt er volgens jaar in de zomer in preventief samenscholingsverbod.

Van der Kraats: “Als we de verhalen van de mensen uit de Buizerdhorst mogen geloven is een geslotenverklaring op dit moment nuttig, zeker wat betreft de poort onder de Buizerdhorst door. Maar nu al een preventief samenscholingsverbod voor de volgende zomer afkondigen gaat ons te ver, althans zonder dat aangetoond is dat dat echt nodig is. Zo’n verbod raakt aan de kern van de democratie en daar moet je niet lichtzinnig mee omspringen. We hebben daarom gevraagd of de politie wil bijhouden hoe vaak er actie nodig is om de geslotenverklaring te handhaven, dat geeft hopenlijk wat objectieve gegevens over hoe ernstig de problemen nu eigenlijk zijn. Ook zullen we zelf langs blijven gaan om met eigen ogen te zien wat er nou eigenlijk aan de hand is. En SP-leden die er wonen zullen ook een oogje in het zeil houden. Dit verhaal krijgt dus de komende lente dus een vervolg wat ons betreft.”

Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822