Steeds meer betalingsproblemen bij leden van sportclubs

16 oktober 2011

Steeds meer betalingsproblemen bij leden van sportclubs

Door de financiële crisis en de forse bezuinigingen van de Rijksoverheid hebben steeds meer mensen moeite de eindjes aan elkaar te knopen. Zo heeft de SP in Leiden signalen ontvangen dat steeds meer mensen de contributie voor hun sportclub niet kunnen betalen. Een incassobureau, dat onderzoek deed naar contributie-achterstanden, noemt de situatie “ronduit alarmerend.” De SP wil weten hoe de stand van zaken is in Leiden en wat er aan gedaan wordt.

Gemiddeld hebben clubs nu anderhalf tot drie keer hogere vorderingen uitstaan dan bij een eerste onderzoek van incassobureau Flanderijn in 2006. Aan het recente onderzoek hebben hockey-, tennis- en voetbalverenigingen uit heel Nederland meegewerkt.

SP-raadslid Eva de Bakker stelde onderstaande vragen aan het gemeentebestuur.

Uit het onderzoek van Flanderijn blijkt dat hockey-, tennis- en voetbalverenigingen gemiddeld
€ 2.000 aan vorderingen van het vorige seizoen hebben uitstaan.
1. Wat hebben Leidse hockey-, tennis- en voetbalverenigingen aan vorderingen uitstaan? Graag gespecificeerd naar sportsoort.
2. Zijn er andere sportverenigingen, buiten hockey, tennis en voetbal, waar de uitstaande vorderingen tot problemen leiden? Graag een toelichting op uw antwoord.
3. Hoeveel Leidenaren hebben hun lidmaatschap van de sportvereniging opgezegd vanwege geldproblemen? En is dat een toename in vergelijking met voorgaande jaren? Graag een toelichting.
4. Kan het college aangeven of minder mensen lid worden van een sportclub vanwege financiële overwegingen in vergelijking met voorgaande jaren? Graag een toelichting.

Flanderijn concludeert dat leden het anno 2011 beduidend moeilijker hebben om aan hun contributieverplichtingen te voldoen dan in 2006 en dat opzet en geldzorgen een belangrijkere reden is voor het niet of niet tijdig betalen. Penningmeesters tonen zich hiervan bewust en tonen zich bereid om zich in de financiële situatie van hun leden te verdiepen en te zoeken naar oplossingen waarbij het lid voor de vereniging kan worden behouden. De SP in Leiden kan zich aansluiten bij deze conclusie.
5. Kan het college van B&W de conclusie ook delen en waarom?
De SP-fractie vindt lichamelijke beweging en het stimuleren van sport belangrijk. We zijn daarom voorstander van bijvoorbeeld de Combinatiefunctionarissen en het Jeugdsportfonds.
6. Wat zijn de mogelijkheden voor penningmeesters van Leidse sportclubs om het probleem van niet-betaalde contributie op te lossen, naast bovengenoemd fonds?
7. Wat doet de gemeente om de sportclubs en penningmeesters te ondersteunen bij dit probleem?
Volgens onze signalen zijn het niet alleen de lage inkomens die moeite hebben om aan de sportcontributie te voldoen. Ook middeninkomens krijgen steeds meer financiële problemen. Mensen boven de zogenoemde minima-grens vallen vaak net buiten verschillende regelingen om in aanmerking te komen voor tegemoetkoming in de kosten.
8. Is het college dit met de SP eens en wat kan het college doen voor mensen boven de minima-grens?
9. Hebben sportverenigingen zélf ook betalingsproblemen of achterstanden (te denken valt aan hoge energierekeningen bijvoorbeeld voor de ijshal en zwembaden)? Zo ja, hoeveel verenigingen hebben problemen en hoeveel verenigingen hebben achterstanden?

Voor vragen kunt u terecht bij Eva de Bakker, edebakker@sp.nl