Begroting 2012: bezuinigingen uit Den Haag

13 november 2011

Begroting 2012: bezuinigingen uit Den Haag

Antoine TheeuwenVandaag was het laatste gedeelte van een tweedaagse raadsvergadering over de begroting voor 2012. Deze begroting staat helaas vooral in het teken van de bezuinigingen die vanuit de landelijke politiek onze kant op komen. Een hele nare bezuiniging, die op de schuldhulpverlening, was gelukkig al rechtgezet in de begroting door het College van Burgemeester en Wethouders. Om andere landelijke bezuinigingen en slecht beleid te 'repareren' zijn er verschillende wijzigingsvoorstellen ingediend, natuurlijk ook door de SP, daarover volgt later meer nieuws. De SP riep verder op tot spaarzaamheid, vanwege het naars dat nog uit Den Haag te verwachten valt. De SP diende met verschillende partijen samen nog verschillende andere voorstellen in, daarover later meer. Lees hieronder de speech van SP-fractievoorzitter Antoine Theeuwen.

"Ik heb onlangs nog eens zitten luisteren naar de speech van de heer Wilders tijdens de begrotingsbehandeling van 2009. Waarin hij spreekt over staat van het land en de schade die het kabinet aanbrengt aan onze samenleving. Volgens Wilders zijn er twee Nederlanden, met aan de ene kant de linkse elite en haar kleffe vriendjes die alles best vindt en het overheidsgeld over de balk smijt. Aan de andere kant zet hij de mensen die de rekening moeten betalen, die zuchten onder de overlast van de staatsterroristen, die zuchten onder de zware belastingen, de mensen die het zwaar hebben, de mensen die niet gehoord worden en de mensen die verlangen naar een ander, een beter en sociaal Nederland.

Welnu voorzitter, nu zit er een rechts kabinet en wat gebeurt er? Wordt Nederland socialer? Gaan de belastingen omlaag? Is het lot van de ouderen, de sociaal zwakkeren, de lagere inkomens of zelfs de middenklasse beter geworden? Het antwoord is nee.

Wat de heer Wilders het toenmalige kabinet het meeste verweet kan hij nu zichzelf verwijten, want hij doet nu mee aan een regering met de verdere afbraak van onze maatschappij als koers. De mensen van Nederland die op de Partij Van de Vrijheid gestemd hebben in de hoop verbetering te krijgen komen bedrogen uit. Want de tweedeling, het verschil tussen arm en rijk, het verschil tussen mensen die hun potentie kunnen waarmaken en zij die genoegen moeten nemen met de kruimels van onze welvaartsmaatschappij, neemt toe. De rij bij de voedselbanken neemt toe. De rij bij de schuldhulpverlening neemt toe. De mensen betalen de prijs.

Geen maatregelen om de monetaire instanties die de kredietcrisis hebben veroorzaakt aan banden te leggen. Geen maatregelen om het falen van de marktwerking op tal van gebieden zoals onderwijs, openbaar vervoer, zorg, energie en ga zo maar door een halt toe te roepen. Geen maatregelen om het vangnet aan de onderkant van de maatschappij sterker te maken. Nee integendeel, verregaande bezuinigingen maken dat vangnet steeds verder kapot. Geen maatregelen om de huizenmarkt die volledig in de knel zit, op gang te helpen. Deze regering laat de mensen van Nederland de prijs betalen van jarenlang graaiende banken en bedrijven en van een falende overheid.

De algemene beschouwingen bij de begroting 2012 staan volgens de SP in het licht van de rijksbezuinigingen die onze gemeente en alle inwoners van onze stad raken. Met de keiharde monetaire politiek en onverantwoorde bezuinigingen en het afschuiven van verantwoordelijkheden verliest de hele politiek in de ogen van de Nederlandse burger steeds verder zijn geloofwaardigheid met alle gevolgen van dien. Aan deze gemeenteraad de taak om hier zo goed mogelijk mee om te gaan, om onze eigen ambities gedeeltelijk in de koelkast te zetten en ervoor te zorgen dat de negatieve effecten van het rijksbeleid in Leiden niet in volle omvang hun weerslag krijgen.

Voor de portefeuille Sociale Zaken zijn de bezuinigingen rampzalig. Onze eigen directeur van de Leidse en Leiderdorpse sociale werkvoorziening van De Zijl Bedrijven probeert collega's in het land te mobiliseren tegen de gevaren van de Wet Werken naar Vermogen die het kabinet in de maak heeft. Gelukkig hebben we op deze post een wethouder die net als de SP gruwt van de rechtse kort-door-de-bocht retoriek van Den Haag. Wij willen hier samen bouwen aan solidariteit en gerechtigheid. Daarom houdt deze stad de schuldhulpverlening op peil. Daarom betalen wij niet mee aan de salarissen van topverdieners boven de premiersnorm. Daarom bezuinigen we niet op het minimabeleid; sterker nog: komend jaar komt daar extra geld bij.

Aanpassingen WWB
Daarmee zijn we er nog niet. Samen met de PvdA hebben we al twee moties ingediend over twee onzalige aanpassingen van de Bijstandswet: de tegenprestatie en de huiszoekingen zonder reden.

Bezuinigingen Participatiebeleid
Als gevolg van rijksbezuinigingen op het participatiebudget zijn twee belangrijke organisaties nu in de knel gekomen: het Oriëntatiejaar dat werkloze jongeren en schoolverlaters weer naar school of aan het werk helpt; en het Exodus Kärcher Team 2 dat veelplegers weer het rechte pad op helpt. Voor beide organisaties hebben wij voorstellen om deze organisaties staande te houden, samen met GroenLinks, D66 en het CDA.

Klantvriendelijkheid
Een ander probleem is de slechte afhandeling van aanvragen van uitkeringen. Dat duurt veel en veel te lang. Dit college heeft afgesproken dat Leiden de klantvriendelijkste gemeente van Nederland gaat worden; dat moet dan vooral gelden voor burgers die van de gemeente afhankelijk zijn voor hun inkomen. Daarom wil de SP dat het budget, beschikbaar voor klantvriendelijkheid, ingezet gaat worden zodat 75% van de uitkeringsaanvragen binnen vier weken afgehandeld is. We dienen daar samen met GroenLinks en de PvdA voorstellen voor in.

Wat betreft de onderwerpen op Samenlevingsgebied zal er ook veel veranderen de komende jaren. Er komen forse bezuinigingen op de zorg en kinderopvang aan vanuit het Rijk. De Leidse inwoners zullen er in 2012 flink mee geconfronteerd worden. Niet voor niets heeft mijn fractie schriftelijke vragen gesteld over de bezuinigingen en het invoeren van een eigen bijdrage op de geestelijke gezondheidszorg. Er heerst een tendens van het ´recht van de sterkste', of beter gezegd het ´recht van de rijkste'. Daar strijdt de SP tegen.

Of het nu gaat om de toegankelijkheid van zorg en welzijn voor iedereen, rijk én arm, gezond en mensen met een beperking; of het nu gaat om samen opgroeien en in de klas zitten, jong én oud, zwart én wit; tweedeling in onze samenleving is onacceptabel, dat leidt alleen maar tot negatieve gevolgen.

Het komende jaar zal de SP bij de verschillende beleidsstukken die in de maak zijn hierop inzetten, van de Sociaal-Maatschappelijke Structuurvisie tot de Cultuur- en Sportnota. Van de onderwijswethouder hebben we al de toezegging dat het voorkomen van tweedeling terug te vinden zal zijn in de Visie op Vroeg- en Voorschoolse Educatie.

Voorzitter, we kijken uit naar de nota's die eraan komen, die gemaakt worden op een manier waar de SP altijd voor heeft gepleit: mét de betrokkenen samen. Geen papieren plannen, vanuit het stadhuis opgelegd. Maar een gedragen visie van de stad, waar daadwerkelijk wat mee gedaan kan worden in de praktijk.

Dan sport. Zoals veel partijen draagt ook de SP sport een warm hart toe, dat is bekend. Toch vinden we het niet gepast om in deze tijd met wensenlijstjes te komen. We roepen de raad op om af te zien van de profileringsdrang op dit gebied. Wie wordt de sportpartij van Leiden? Daar moet het toch niet over gaan! Een goed sportbeleid, zodat zoveel mogelijk mensen in staat worden gesteld om te sporten en dat met plezier en betaalbaar kunnen doen, dat moet de doelstelling zijn. Omdat we hier weer de nodige wensen en open-deuren voorstellen voorbij zien komen willen we iedereen even voorhouden dat vliegen afvangen geen sport is.

Voorzitter, er is veel te doen geweest over Natuur en Milieu Educatie. Gelukkig vinden veel partijen in de raad NME belangrijk, al leggen sommigen meer de nadruk op alleen de dierenweides. Er zijn ook verschillende voorstellen om de bezuiniging op NME in elk geval deels ongedaan te maken. Voorzitter, de SP vindt, samen met de Partij voor de Dieren, dat het het beste zou zijn om te wachten op de uitkomst van de inspraak hierover, en nu dus nog niet te bezuinigen. Wij vinden echter de dekking van de verschillende voorstellen die circuleren niet goed. De SP wil liever niet vooruit lopen op de precario-meevaller die nog moet komen, ook omdat de stad haar ambities toch al moet temperen. En de ‘omgekeerde kaasschaaf’ van D66, de kleine belastingverhoging om het tekort te dekken, vinden wij ook geen juiste weg. De politiek moet gewoon kiezen. De SP zal de verdere discussie hierover nog afwachten voor we eventueel zelf met een voorstel komen.

Voorzitter, dan nog een amendement over het Duurzaam Mobiliteits Centrum, dat we samen met de PvdA, GroenLinks en de Partij voor de Dieren indienen. Het doel van het programma Bereikbaarheid is 'het zorgen voor een duurzaam bereikbare binnenstad'. Er gebeurt op dat gebied al heel veel, door verschillende overheden, maar ook bedrijven en organisaties. In het coalitie-akkoord is opgenomen dat Leiden de plannen voor een Duurzaam Mobiliteits Centrum actief ondersteunt. Het doel daarvan is om een aantal van de dingen die al gebeuren bij elkaar te brengen zodat ze elkaar kunnen versterken. Ook zou het goed zijn als er één informatiepunt is waar particulieren en organisaties terecht kunnen voor informatie over duurzame mobiliteit.

Voorzitter, wij willen samen met GroenLinks ook nog een voorstel indienen, dat het college verzoekt het mogelijk te maken dat kleine evenementen ook gebruik kunnen maken van de stroomvoorziening voor de markt. Dat kan nu niet vanwege organisatorische en administratieve redenen.

Verder dient GroenLinks mede namens de SP een voorstel over watertappunten in."

Meer informatie:Antoine Theeuwen, antoine.theeuwen@gmail.com, tel 071-5213150