Bestuursrapportage 2011: meer inhoud, minder spelletjes in de Leidse politiek

8 november 2011

Bestuursrapportage 2011: meer inhoud, minder spelletjes in de Leidse politiek

Vandaag werd er bij de raadsvergadering terug gekeken op hoe het stadsbestuur het het afgelopen half jaar heeft gedaan. De SP ziet dat het goed gaat met de nieuwe bestuursstijl, iets dat SP heel erg belangrijk vindt. Fractievoorzitter Antoine Theeuwen: "Meer inhoudelijke discussie in de openbaarheid en minder politieke spelletjes. We zien de resultaten." Maar het was niet alleen goed nieuws. De SP waarschuwde dat er harder getrokken moet worden om de bedrijfsvoering van de gemeente zelf beter op orde te krijgen, en dat belangrijkrijke visiestukken zoals de 'Woonvisie' nu echt opgeleverd moeten worden; er is veel veranderd het afgelopen jaar, en de politiek loopt achter. De SP riep ook op nu zuinig en niet te ambitieus te zijn, gezien de moeilijke tijden die gaan komen. Lees hieronder de speech van SP-fractievoorzitter Antoine Theeuwen.

Antoine Theeuwen"Voorzitter, namens de SP wil ik vandaag graag een compliment uitdelen. We hebben gezamenlijk een nieuwe manier van samenwerken gevonden in de Leidse politiek. En dat is tot op heden een succes. Ondanks dat in de media af en toe nog wel eens het verlangen uitgesproken wordt om terug te keren naar de alleenheerschappij van het college en de vechtcolleges van weleer hebben we toch stellig de indruk dat de nieuwe manier van opereren, inclusief de wisselende meerderheden iedereen meer plezier gegeven heeft in het raadslidmaatschap en dat het onder de streep tot betere besluitvorming leidt. De standpunten en debatten worden meer en meer op inhoud gebaseerd en, ik weet niet of het anderen ook is opgevallen, het leidt tot meer consensus in de besluitvorming, meer hamerstukken en minder boosheid en frustratie! Er wordt geluisterd naar elkaar en op deze manier kunnen zelfs partijen met een zetel volwaardig meedoen en dingen voor elkaar krijgen. Voorzitter, een van de momenten die me altijd bij zal blijven zijn de woorden van een voormalig raadslid die in het verleden in een interview zei; “dat hij na 3 maanden in de Leidse gemeenteraad de illusie dat hij ook maar iets kon betekenen voor de inwoners van deze stad had opgegeven”. Dat hoeft gelukkig niemand in deze raad nog te zeggen of te denken en dat is een compliment waard.

Ook over het presteren van het college zijn we tevreden. De bestuursrapportage is een goed stuk en geeft vrij aardig weer dat er in de breedte goede vooruitgang inzit. Maar dat gezegd hebbende in de bestuursrapportage valt ook te lezen dat op sommige beleidsterreinen de prestaties onder druk staan.
Mijn fractie roept dan ook op om in ieder geval prioriteit te geven aan die zaken waar dringend het beleid op gevormd of verandert moet worden. Zo ligt de hele woningmarkt op zijn gat en zitten we nog steeds te wachten op de woonvisie. Tegen de tijd dat wij gaan discussieren over beleid is de crisis weer voorbij. Als dat de gedachte is dan zitten we goed fout! Regeren is vooruitzien maar dat is vaak niet te merken aan de sloomheid van ons gemeentelijk apparaat. We kunnen het ons niet permitteren om in tijden van crisis alleen maar reactief bezig te zijn op basis van informatie van 10 jaar terug. Dat gaat geen effectief beleid opleveren. Dus dringend verzoek om te concentreren op die zaken die dringend nodig zijn en dan noemen we de woonvisie, de investeringsagenda, sport en cultuurnota en de sociaal maatschappelijke structuurvisie.

We komen 250 miljoen tekort als we onverkort alle Leidse ambities willen uitvoeren en dat kan dus niet, daar zal op gestuurd moeten worden. Keuzes gemaakt moeten worden en dat zal nog lastig genoeg zijn. Wij verwachten daarom ook dat de keuzemogelijkheden zo goed mogelijk voorgelegd zullen worden aan de gemeenteraad en zoals gezegd met de nodige urgentie.

Verder heten we na het vertrek van de interim gemeentesecretaris de nieuwe gemeentesecretaris Dhr Nauta van harte welkom. Beste meneer Nauta let op want de volgende woorden zijn ook aan u gericht. Het is de SP opgevallen dat sommige van de bezuinigingen die door het apparaat gerealiseerd zouden worden onverichter zaken weer terug zijn gekomen. Ook bij onze collega's in het ambtenarenapparaat willen we er graag de nadruk op leggen dat er resultaten verwacht worden. De verbetering van de bedrijfsvoering bij stedelijk beheer en het oprichten van Servicepunt71 zullen alle aandacht en energie vergen om tot een succes te komen en zijn tot dusver niet vlekkeloos verlopen. De interne controle op financiën zal verbeterd moeten worden, de plankosten moeten omlaag. De SP zit te wachten op de dag dat het realiseren van projecten binnen de tijd en binnen de kosten eerder regel dan uitzondering zullen zijn. Weg met het budgetdenken, het is niet ons of jullie budget! Het zijn de centen van de belastingbetaler en daar zou eens wat beter ons best voor gedaan moeten worden. Wij hopen dat de ernst van deze oproep gehoord wordt.

Dan voorzitter ten slotte, wat te doen met de poen? De SP roept de andere partijen op om alle amendementen en moties die het geld dat we over hebben (of denken te hebben) al te bestemmen of te besteden in de zak te houden. Zoals eerder gezegd wij moeten dadelijk samen moeilijke keuzes gaan maken over de investeringsagenda. Het lijkt de SP beter om dat te doen met geld in de binnenzak. Dan kunnen we bij de perspectiefnota de gezamenlijke keuzes van geld voorzien. Ook lijkt het ons wel leuk om een keer aan de inwoners van deze stad te kunnen melden dat we ons met z'n allen in hebben kunnen houden krijgen die mensen misschien ook weer een beetje van hun vertrouwen terug in de politiek."

Meer informatie: Antoine Theeuwen, antoine.theeuwen@gmail.com, tel. 071=5213150