SP stelt vragen over geweld bij optreden politie

7 november 2011

SP stelt vragen over geweld bij optreden politie

aangehoudenTwee weken geleden berichtte het Leidsch Dagblad over een student die bij zijn arrestatie zijn hand zou hebben gebroken. De student werd gearresteerd omdat hij (zonder het zelf te weten) in het bezit was van een gestolen fiets. Bovendien heeft een agent later een 'practical joke' uigehaald in de cel, door de man een nep-kauwgompje aan te bieden dat een stroomstootje gaf. Dat was voor de SP en de VVD reden om de districtschef en de korpsbeheerder om uitleg te vragen. Niet alleen over dit geval, maar ook over het gebruik van geweld door de politie in het algemeen. SP woordvoerder Veiligheid Julian van der Kraats: “Dit was voor mij de derde keer in een jaar dat ik verhalen hoorde over te veel geweld. Lang geleden stond de Leidse politie bekend als keihard, maar dat is al jaren niet meer zo. Toch werd het nu dus tijd om te controleren of alles nog goed gaat. Gelukkig is de politie openhartig over hoe er met geweld omgegaan wordt, en werd ook heel duidelijk gemaakt dat het in dit geval echt verkeerd is gegaan.”

Politiek geschrokken van voorval

Het voorval waarover het LD berichtte maakte veel los in de politiek. SP en VVD schrokken behalve van de gebroken hand vooral van het feit dat er een geintje werd uitgehaald met iemand in gevangenschap. De twee partijen hebben samen een set vragen opgesteld aan de districtschef en korpsbeheerder en steun gezocht bij de andere partijen om de vragen in een openbare commissievergadering te stellen. Alle politieke partijen zijn het daarover eens geworden en dinsdag 1 november jl. werd er dus in de commissievergadering gesproken over het gebruik van geweld door de politie.

Politie openhartig

De vragen van de politiek werden uitgebreid en openhartig beantwoord. Julian van der Kraats: “De politie was gelukkig vanaf het begin af aan al open over het incident. Er is onomwonden gezegd dat het geintje zoals dat is uitgehaald volkomen onacceptabel is. Over de gebroken hand verschillen de verhalen, maar in elk geval heeft de politie wel melding van het voorval gedaan bij het Openbaar Ministerie. Ook onze vragen over hoe het in zijn algemeenheid gaat met het gebruik van geweld door de politie, de procedures en de training en voorlichting daar omheen zijn uitgebreid en duidelijk beantwoord. Hiermee is de kous voor ons vooralsnog af. We houden de ontwikkelingen natuurlijk nog wel in de gaten.”

Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822