Liberale raadsmeerderheid wil zondagsopenstelling maar geen opleuking winkelgebied

22 december 2011

Met een minimieme meerderheid van 20 zetels heeft de Leidse gemeenteraad besloten dat volgend jaar alle winkels in heel Leiden alle zondagen in het jaar open mogen zijn. Een slecht besluit, vindt SP-raadslid Louk Rademaker: “Hiermee kiest de raad voor de belangen van de grote ketens en tegen de belangen van de kleine ondernemers.” Een voorstel van de PvdA, SP, GroenLinks en CDA om de ‘echte’ koopzondagen (op de laatste zondag van de maand) aantrekkelijker te maken haalde geen meerderheid. “Het is jammer dat liberale partijen als de VVD en D66 de Leidse winkeliers in de kou laten staan.”

“Altijd kunnen winkelen is leuk, maar al het leuke komt met een prijskaartje,” aldus Louk Rademaker (SP) in zijn betoog. “Dat prijskaartje zit in de eerste plaats bij de ondernemers zelf. De SP vindt het een groot goed dat wij in Nederland mensen niet verplichten om altijd te werken. We werken om te leven, niet andersom. Ook ondernemers hebben recht op een vrije dag: onze koopzondag is hun werkzondag.”

De VVD, D66, Stadspartij, Leefbaar Leiden en de Partij van de Dieren (!) zijn voor een uitbreiding van het aantal koopzondagen. In het raadsbesluit staan reacties van winkeliers: de managers van Ahold willen meer koopzondagen, de meeste Leidse ondernemers die risico durven nemen zijn tegen. Rademaker: “Die Leidse ondernemers kunnen op de SP rekenen.”

Uit het Koopstroom Onderzoek blijkt dat koopzondagen niet leiden tot een grotere omzet. Wel leidt het tot meer kosten. Dat betekent lagere productiviteit en meer onzekerheid. Kortom: teveel koopzondagen zijn simpelweg slecht voor de economie.

De SP probeerde samen met PvdA, GroenLinks, ChristenUnie en het CDA om de winkeliers op zondag te ondersteunen. “Het is meestal een dooie boel op zondag in ons centrum. Behalve de ‘echte’ koopzondagen op de laatste zondag van de maand, die lopen meestal nog een beetje. Laten we nou die 12 echte koopzondagen goed, leuk en aantrekkelijke maken. Maar, niet gehinderd door een enorm budget van anderhalf miljoen euro per jaar om de binnenstad te verbeteren, zei wethouder Robert Strijk (D66) dat hij niets gaat doen om de koopzondagen aantrekkelijker te maken. De liberale partijen VVD en D66 torpeerden zo de plannen voor een betere koopzondag.

Meer informatie: Louk Rademaker, lrademaker@tomaatnet.nl, 06-25563389