SP wil Huis van Sinterklaas in Waag behouden

1 december 2011

SP wil Huis van Sinterklaas in Waag behouden

In het Huis van Sinterklaas in Leiden 2011Vanavond wordt er in de gemeenteraad gestemd over het plan om van de Waag een restaurant te maken. Als onderdeel van het Aalmarktplan moet de vestiging van een restaurant in de Waag ervoor zorgen dat er meer mensen naar de Leidse binnenstad komen. De SP vindt het vestigen van een restaurant in de Waag een slecht plan. SP fractievoorzitter Antoine Theeuwen: “In tijden van crisis moet je keuzes maken en dit plan kost veel geld. Of de gemeente dat kan terugverdienen is zeer onzeker. Bovendien wordt niet gegarandeerd dat er in de toekomst plek is voor onder andere het Huis van Sinterklaas.”

De Leidse gemeenteraad maakt zich al jaren zorgen over de terugval in bedrijvigheid van de Leidse binnenstad. Als onderdeel van het Aalmarktplan, wordt nu voorgesteld om in de Waag een restaurant te vestigen. Om dat voor elkaar te krijgen wordt er nu 350.000 euro aan voorbereidingskosten uitgegeven. Deze kosten hoopt de gemeente terug te verdienen uit de verhuuropbrengsten. De SP vindt dat dit geld beter ergens anders aan kan worden uitgegeven.

Antoine theeuwenSP fractievoorzitter Antoine Theeuwen: '”Er wordt nu 350 duizend euro uitgegeven waarvan gehoopt wordt dat we die nog ooit terugzien. Zo wordt de gemeente risicodrager en dus indirect sponsor van een horecagelegenheid. We moeten daar eigenlijk helemaal geen belastinggeld aan uitgeven!”

Daarnaast is het vestigen van een restaurant in de Waag geen goed plan, omdat niet gegarandeerd wordt dat het Huis van Sinterklaas en andere initiatieven als de Leidse Jazzweek gebruik kunnen blijven maken van de Waag. Die garantie wordt alleen afgegeven voor het uitdelen van haring en wittebrood tijdens de 3 October-viering.

Antoine Theeuwen: 'Het huis van Sinterklaas is in de afgelopen zes jaar tot een enorm succes uitgegroeid, dit jaar verwacht men in totaal 40.000 bezoekers in drie weken te ontvangen. Iedereen is het er over eens dat zoveel bezoekers juist bijzonder belangrijk zijn en een motor vormen voor de Leidse binnenstad.”

Een meerderheid in de Leidse gemeenteraad wil het doorgaan van het Huis van Sinterklaas niet in de aanbesteding voor een horecagelegenheid opnemen. Theeuwen: “Ik snap daar niets van! Zo'n succesvol evenement zou juist een steunpilaar kunnen zijn voor een horecagelegenheid. Welke ondernemer kan er nu problemen hebben met 40.000 bezoekers?”

In en buiten de gemeenteraad wil de SP in samenwerking met onder andere het centrummanagement ervoor zorgen dat de Waag de thuisbasis kan blijven voor de viering van Sinterklaas.

Meer informatie:Antoine Theeuwen, antoinetheeuwen@gmail.com tel. 0642475107