h

Proef met werknemers parkeervergunning aangepast

29 januari 2012

Proef met werknemers parkeervergunning aangepast

Blauwe ZoneOp dit moment wordt de laatste hand gelegd aan het inrichten van een proef met een blauwe zone, een zone met goedkoop vergunningsparkeren rond het centrum. De blauwe zone is een proef met als voornaamste doel om de parkeeroverlast rondom het centrum te verminderen. Tegelijk wordt er nu een proef ingesteld met een betaalbare parkeervergunning voor werknemers, voor een drietal parkeerterreinen in het centrum. Want voor deze parkeerders is er nu nog geen goede oplossing. De SP vindt dat het beter is dat werknemers op een aantal centrale plekken staan dan dat ze kriskras door woonwijken rijden op zoek naar een parkeerplaatsje, maar de SP heeft wel zorgen over de verkeersafwikkeling. De SP had twee wijzigingsverzoeken, die allebei zijn overgenomen.

Het plan zoals dat werd voorgelegd aan de raadscommissie hield in dat er vier parkeerterreinen gebruikt kunnen worden door werknemers, op werkdagen tussen 8:00 en 18:30. De werknemer (of zijn of haar werkgever) betaalt 380 euro voor een jaar. De parkeerterreinen die gebruikt zouden worden zijn het Morssingelterrein (het grote parkeerterrein bij Leiden CS), het Morspoortterrein en het terrein naast het Tweelinghuis aan de Langegracht en het Lakenplein.

De grootste zorg die de SP heeft is dat het plan de ochtend- en avondspits in en rond het centrum verergert. Daarom heeft de SP verzocht om bij de evaluatie niet alleen te kijken hoe het in de praktijk uitpakt op de parkeerterreinen zelf, maar ook te kijken naar de gevolgen voor het verkeer eromheen.

Iets wat volgens de SP echt anders moest was het idee om het Morspoortterrein voor de proef te gebruiken. SP-verkeerswoordvoerder Julian van der Kraats: "De spits op de Morsweg is nu al verschrikkelijk en deze parkeerders komen en gaan precies in de spits. Bovendien is het Morspoortterrein niet nodig, want aan één kant ligt het Morssingelterrein, aan de andere het Haagwegterrein. Het Haagwegterrein krijgt bovendien uitbreiding met 200 plaatsen en je kan daar ook een abonnement kopen voor een vergelijkbaar bedrag. En nog een reden om het Morswegterrein niet te gebruiken is dat het minder lang beschikbaar is dan de proef met de blauwe zones". Gelukkig waren veel politieke partijen het met die redenering eens en werd het verzoek om het Morspoortterrein niet te gebruiken overgenomen.

Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822

U bent hier