h

Verkeerssituatie Morsweg moet beter

22 januari 2012

Verkeerssituatie Morsweg moet beter

Iedereen die met enige regelmaat door Leiden fietst of rijdt met de auto, weet dat er vaak file staat op de Morsweg. De weg is deel van de hoofdwegen-structuur van Leiden en dus erg druk, maar de Morsweg is ook erg smal en gemakkelijk 'verstopt'. Niet alleen vervelend voor de automobilist, maar vooral ook voor de mensen die er omheen wonen. Een meerderheid van de raad vindt dat dat anders moet en heeft daarom gevraagd om onderzoek te doen naar de mogelijkheid van éénrichtingsverkeer op de Morsweg. De resultaten van het eerste onderzoek zijn afgelopen donderdag in een commissievergadering besproken. De uitkomst is dat éénrichtingsverkeer nu niet kan omdat dat elders tot te grote problemen zou leiden, maar dat het wel als optie uitgewerkt kan worden bij het 'uitvoeringsprogramma bereikbare binnenstad', dat deze zomer klaar moet zijn.

Morspoortgarage

De slechte verkeerssituatie op de Morsweg bestaat natuurlijk al heel lang, maar de aanleiding voor het onderzoek was de komst van Morspoortgarage. Die zou de situatie daar nog weer iets slechter kunnen maken dan hij nu al is. Daarom hebben GroenLinks, SP, D66, CU en PvdD bij het laatste debat over de Morspoortgarage een motie ingediend. Afgelopen donderdag moest besloten worden of met het opleveren van de onderzoeksresultaten aan die motie was voldaan. Uiteindelijk vond de hele commissie dat dat het geval was.

Binnenstad bereikbaar

Uit het onderzoek bleek dat éénrichtingsverkeer op de Morsweg nu niet kan, onder andere omdat dan de luchtkwaliteits-grenzen op de Hooigracht worden overschreden. Eénrichtingsverkeer instellen kan alleen maar als je het verkeer in de stad echt anders gaat routeren. En dat is precies waar het 'uitvoeringsprogramma bereikbare binnenstad' over gaat, dat deze zomer naar de gemeenteraad moet komen. Daarin worden met behulp van betere verkeersmodellen verschillende scenario's uitgewerkt, want er staat een boel te gebeuren op verkeersgebied in en rond Leiden de komende tijd. Ten eerste neemt de provincie Zuid-Holland binnenkort een besluit over de RijnlandRoute. Ten tweede gaat de 'knoop Leiden West' (w.o. de verbinding Dr Lelylaan en Plesmanlaan, ook van belang voor de Morsweg) in de toekomst op de schop. En ten derde komt over de Ringweg Oost wellicht dit jaar nog duidelijkheid.

Al die projecten hebben gevolgen voor hoe je Leiden in- en uitkomt en dus ook voor de andere wegen in Leiden. Er moeten dus nog veel keuzes gemaakt worden en dat zal niet makkelijk zijn. Verkeer ergens weghalen betekent dat het ergens anders terugkomt. En waar je wint op leefbaarheid in de buurt kan het vaak verlies betekenen qua aantal kilometers die extra gereden worden. Voor de SP en andere partijen is in elk geval nu al duidelijk dat de situatie op de Morsweg moet verbeteren.

Hieronder ziet u een plaatje van de huidige situatie. De dikte van de balk is de hoeveelheid verkeer (het berekende daggemiddelde). De Morsweg is aangeduid met een blauwe pijl. De groene balk van beperkte dikte ziet er niet zo ernstig uit als je het vergelijkt met andere wegen, maar het gaat om een veel smallere straat dan b.v. De Plesmanlaan. Op de Morsweg rijden ongeveer 12.500 auto's per dag.

cijfers 2011 RVMK

Herinrichtingsplan

Bij de commisievergadering van afgelopen donderdag is ook kort gesproken over het herinrichtingsplan voor de wijk. Bij het besluit over de Morspoortgarage heeft de raad op voorstel van de SP een wijzigingsvoorstel aangenomen, dat tot doel had om de garage niet alleen voor de stad, maar ook voor de wijk 'aan het werk te zetten'. Transvaal wordt namelijk geplaagd door 'vreemdparkeerders', omdat het dicht bij het station en het centrum ligt en er gratis geparkeerd kan worden. Het voorstel houdt in dat er tegelijk met de garage vergunninghouders parkeren wordt ingevoerd in de wijk, en dat er in de wijk 70 plaatsen parkeerplaatsen geschrapt worden Er komen in de garage 70 plaatsen beschikbaar voor bewoners. Omdat de vreemdparkeerders verdwijnen en een aantal bewoners kiezen voor parkeren in de garage, is er ruimte om de wijk groener en prettiger in te richten.

Kort voor de commissievergadering was er een inloopavond over de plannen in de buurt. Tegelijk had de wijkvereniging een enquête gehouden over de plannen. Uit de enquête kwam dat maar liefst 83% van de bewoners de herinrichting niet ziet zitten. Op de inloopavond waren de meningen verdeeld. Uit gesprekken van de SP in buurt is gebleken dat er veel wantrouwen is over of het wel echt rustiger wordt en of de garage wel een goed alternatief is voor parkeren op straat. Ook bleek er te weinig tijd te zijn geweest om alle details goed uit te werken samen met de buurtbewoners. SP-verkeerswoordvoerder Julian van der Kraats: “Ik kan me goed voorstellen dat er veel wantrouwen is tegenover de politiek en de gemeente in de wijk en ik begrijp ook dat er meer tijd nodig is om het herinrichtingsplan echt goed uit te werken. Daarom heeft de SP voorgesteld om het herinrichtingsplan uit te stellen tot nadat de garage en het vergunninghouders parkeren er is. Dan kunnen we zien wat dat in de praktijk betekent. Dat geeft ook meer tijd voor alle details.” Het voorstel is door de commissie en de wethouder overgenomen.

Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822

U bent hier