h

'Parkeernormen’ aangepast

13 februari 2012

'Parkeernormen’ aangepast

=POnlangs heeft het college van Burgemeester en Wethouders nieuwe ‘parkeernormen’ voorgesteld. Deze normen bepalen hoeveel parkeerplaatsen er gerealiseerd moeten worden bij nieuwbouwprojecten. Dat moet vastgelegd worden, omdat anders projectontwikkelaars te weinig parkeerplaatsen op eigen terrein realiseren, met als gevolg dat het heel snel veel te druk wordt in de publieke ruimte. Eerder gebeurde dat bij bestemmingsplannen, nu dus als aparte set regels voor de hele stad. Om meer “flexibiliteit” te hebben bij het toestaan van nieuwe bouwprojecten, kan het college met de nieuwe regels eerder een vrijstelling geven, waarbij er dus geen (of te weinig) parkeerplaatsen worden gerealiseerd. De SP vreest dat dat tot problemen zal leiden en wilde dat veranderen, helaas kon daar geen meerderheid voor gevonden worden. Een ander wijzigingsvoorstel van de SP werd wel overgenomen.

Voorheen kon het college bij een tekort van 5 of minder parkeerplaatsen een vrijstelling geven, nu bij een tekort van 15 (in de binnenstad). Met de parkeernorm van 0,15 per studentenwoning zou dat dus kunnen betekenen dat er een gebouw met 100 studentenkamers wordt neergezet zonder eigen parkeergelegenheid. Voor appartementen zou het gaan om, afhankelijk van de plaats en de grootte van de woningen, vrijstellingen voor complexen tussen de 8 en de 14 woningen. De vrijstelling is een mogelijkheid, zij wordt niet automatisch verleend.

De SP betoogde dat deze regel zal leiden tot veel extra werk voor de gemeente, omdat projectontwikkelaars meestal zullen proberen onder de vrijstellingsnorm te blijven. De gemeente zal dus veel vrijstellingen moeten beoordelen. Ook betoogde de SP dat dit zal leiden tot meer weerstand van buurtbewoners tegen nieuwe bouwprojecten, als ze inderdaad vrijstelling krijgen. Want dan stijgt de ‘parkeerdruk’ in de buurt.

De wethouder betoogde dat het college streng zal zijn bij het toewijzen van vrijstelling. Daarmee werd een meerderheid van de commissie overtuigd, alleen GroenLinks en de PvdD steunden de SP.

De SP had nog een wijzigingsvoorstel, namelijk om de categorieën van woninggrootte anders in te delen. Met de normen zoals ze waren was de grootste huurwoning 90 m2 of meer, de kleinste 50 m2 of minder. Door die normen valt bijna alles in de hoogste categorie met de meeste parkeerplaatsen. Dat maakt het moeilijker voor woningcorporaties om nieuwe sociale huurwoningen te bouwen, want de woningen worden duurder door meer gebouwde parkeerplaatsen. Op voorstel van de SP worden de normen aangepast naar normen die de Leidse corporaties ook al hadden voorgesteld.

Een belangrijke wijziging in de parkeernormen is dat bewoners van panden die gebouwd zijn met de nieuwe parkeernormen, niet meer in aanmerking komen voor een vergunning op straat. Er waren vragen in de commissie over of dat wel (juridisch) haalbaar is, daarover later dus wellicht meer nieuws.

Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel. 06-15042822

U bent hier