“Ieder mens is evenveel waard, ook verslaafden”

20 maart 2012

“Ieder mens is evenveel waard, ook verslaafden”

“Niemand kiest ervoor om dakloos te worden,” zegt Eva de Bakker, SP-raadslid, “Niemand kiest ervoor om verslaafd te raken. Deze mensen hebben recht op onze hulp en steun. Verslaafden helpen om van de drugs af te komen, zodat zij een menswaardig bestaan kunnen opbouwen.” Dat is volgens de SP de reden waarom de partij tevreden is met het voorstel van wethouder Van Gelderen om de dak- en thuislozenopvang te verbouwen. Er komen negen doorstroomkamers en een gebruikersruimte. Meer gedetailleerde informatie kunt u hier vinden.

De verbouwing van de daklozen- en verslavingsopvang “Nieuwe Energie” betreft een samenhang van maatregelen en een hernieuwde samenwerking tussen hulpverleners en hun organisaties. De SP vindt het belangrijk om vertrouwen te hebben in die professionals. De regels die moeten gaan gelden ín de doorstroomkamers zijn maatwerk van de hulpverleners. “Er zijn veel verschillende mensen en verschillende verslavingen. De één kan meer vrijheid aan dan een ander,” zegt De Bakker. “Wij moeten vanuit het Stadhuis niet zulke gedetailleerde regels opleggen.”

De SP vindt het van belang om vertrouwen te hebben in mensen, in alle mensen. “We zijn niet gelijk, maar wel gelijkwaardig,” stelt De Bakker. “En de buurt heeft dat vertrouwen, zo heb ik zelf mogen ervaren bij een buurtbijeenkomst.”

Ook wethouder Van Gelderen verwoordde het vertrouwen in mensen en hulpverleners in de gemeenteraad: “Het doel is mensen helpen en mensen van een verslaving af helpen. De weg naar afkicken is lang en kent veel hobbels. Het hebben van doorstroomkamers en een gebruikersruimte zijn onderdelen van een ketenaanpak. Een gecontroleerd gebruik en het hebben van een perspectief zorgt juist voor minder gebruik. Dat laten onderzoeken en ervaringen uit andere steden zien.”

Meer informatie bij Eva de Bakker, edebakker@sp.nl