Openbaar tankpunt voor biogas in Leiden!

18 maart 2012

Openbaar tankpunt voor biogas in Leiden!

Afgelopen woensdag is het eerste 'groen gas'-tankstation van Leiden geopend op het terrein van het Stadsparkeerplan aan de Haagweg, en de SP Leiden was daar natuurlijk bij aanwezig. Iedereen die een auto heeft die geschikt is om te rijden op aardgas kan er tanken. Het tankpunt is mede mogelijk gemaakt door de Provincie Zuid-Holland. Onder verantwoordelijkheid van SP-gedeputeerde Rik Janssen wordt er in de provincie een heel netwerk van aardgas-tankpunten gebouwd. Het nieuwe tankpunt is de derde voor aardgasvoertuigen in Leiden en het zevende in de regio.

Key Poll (links) van Groen Vervoer en Chris Verplancke van het Stadsparkeerplan verrichten de openingshandelingen

Aardgas / biogas

Het gas dat getankt wordt is 'gewoon' aardgas (methaan), maar er zijn certificaten gekocht voor opgewerkt biogas, zogenaamd groen gas, dat elders in het aardgasnetwerk wordt gepompt. Op die manier kan biogas dat elders wordt opgewekt toch hier gebruikt worden.

Het grote voordeel van rijden op aardgas is dat het weinig lokale vervuiling oplevert, nog minder dan LPG. Het is ondertussen ook goedkoper dan rijden op benzine of diesel als u meer rijdt dan ongeveer 10.000 km per jaar.

Maar aardgas is nog steeds een fossiele brandstof. Het is miljoenen jaren geleden gevormd en het wordt in rap tempo opgemaakt om aan onze energiebehoefte te voorzien. Biogas daarentegen is duurzaam. Het ontstaat dagelijks bij bijvoorbeeld waterzuiveringsinstallaties. Het groen gas dat u tankt was bij wijze van spreke enkele weken geleden nog een bruine boon. Daarom staat er ook op de pomp: rijden op groen gas is eeuwig!

Zo veel mogelijk gebruiken

Er worden steeds meer partners gevonden die op groen gas willen rijden. Of zelfs varen, zoals u hieronder kunt zien:

Ook de gemeente doet steeds meer met het groen gas. Het wagenpark van de gemeente wordt steeds verder vervangen door wagens op aard- en groen gas. In samenwerking met de Provincie worden er ook programma`s aangeboden voor bedrijven, die overwegen hun wagenpark te vervangen door auto`s op gas. Dat is niet alleen winst voor het milieu, maar ook voor ondernemers. Er zijn ook bedrijven die nu al op aard- en groengas rijden. Taxi Wielkens bijvoorbeeld rijdt al jaren op aardgas en sinds enige tijd rijden zelfs alle taxi's van Wielkens op aardgas. De taxi's van Groen Vervoer BV rijden allemaal op groen gas of elektrisch. En Taxi Avance en Th. Lubbe Reizen zijn net met groen gas begonnen.

Netwerk

Dit nieuwe groen gas tankpunt is deel van een netwerk dat door de Provincie met steun van Europa wordt uitgerold. In de zeer nabije toekomst moeten er elf tankpunten zijn in Leiden. Er zijn er nu al zeven, onder andere in Katwijk, Rijnsburg en Lisserbroek en er komen er nog bij in Alphen en in Noordwijk. Hoe uitgebreider het netwerk, hoe beter alternatief het wordt voor `ouderwetse`, niet-duurzame brandstoffen. Wilt u ook rijden op aardgas? Kijk bijvoorbeeld hier!

Meer informatie: SP-raadslid Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel. 06-15042822