Dennis de Jong en Paul Ulenbelt waren vrijdagavond in Leiden!

2 april 2012

Dennis de Jong en Paul Ulenbelt waren vrijdagavond in Leiden!

Afgelopen vrijdagavond kwamen Dennis de Jong, het SP-Europarlementslid, en Paul Ulenbelt, Tweede Kamerlid voor de SP, allebei naar De SPeer op de Marnixstraat om hun visie op Europa en de pensioenen te geven. Het was een openbare thema-avond, dus iedereen kon kritische vragen bij het duo kwijt.

Paul Ulenbelt woont in Leiden, dus voor hem was het een thuiswedstrijd. Hij hield zijn betoog na Dennis.

Dennis de Jong bij de Leidse SP
Dennis vertelde het verhaal hoe Jan Marijnissen al begin jaren '90 waarschuwde voor de gevolgen van de introductie van de euro. De zaal luisterde ademloos toe. Helaas werd niet naar Marijnissen geluisterd, waardoor nu zelfs diverse VVD-prominenten als ex-minister Zalm en oud-leider Bolkestein tegenwoordig feitelijk betogen wat Jan Marijnissen ooit voorspelde.

Paul Ulenbelt aan het woord
Na een korte pauze vertelde Paul Ulenbelt het verhaal over de pensioenen. Tot 5 jaar geleden, zo vertelde Paul, waren de pensioenen een onderwerp waar het gemiddelde Kamerlid geen eer aan kon behalen. Dat is radicaal veranderd. Helaas nam de Tweede Kamer in 2006 het besluit om de rente waarmee pensioenfondsen moeten rekenen, variabel te maken (was al decennia dezelfde). Die moest voortaan met de marktrente mee variëren. Er is trouwens nooit over gestemd, het was een 'technische' aanpassing. Paul gaf aan dat dit een van de oorzaken is waarom sommigen nu de gelegenheid te baat nemen om de pensioenfondsen te verplichten te korten op de pensioenen, hoewel dat helemaal niet nodig is. Er is geen reden om aan te nemen dat de rente altijd zo laag zal blijven, dus de pensioenfondsen hebben tijd genoeg om de verplichte dekkingsgraad in de toekomst weer te halen.

Dennis de Jong bleef na zijn verhaal nog even, maar moest helaas vrij snel weg. Paul Ulenbelt bleef nog even voor een drankje in het Politiek Café, dat tegen 02.00 uur werd afgesloten.

Meer info bij bestuurslid Dirk van den Berg, dirkvdberg.sp@gmail.com, of telnr 06 549 222 38.