h

SP kritisch over Ringweg Oost onder Sumatrastraat

10 april 2012

SP kritisch over Ringweg Oost onder Sumatrastraat

Onlangs werden de conceptplannen bekend voor een variant van de geplande Ringweg Oost met een tunnel onder de Sumatrastraat. Nadat samenwerking met Leiderdorp (vooralsnog) onmogelijk bleek, heeft het college een haalbaarheidsonderzoek laten doen. De uitkomsten van dat onderzoek worden nu gedeeld met de betrokken wijkverenigingen, ondernemers en andere belanghebbenden. De gemeenteraad komt pas later over de plannen te spreken. De SP heeft veel vraagtekens bij de voorlopige plannen. SP-verkeerswoordvoerder Julian van der Kraats: “De Ringweg Oost is het duurste project waar Leiden ooit aan begonnen is. Bij het aanleggen van een weg moet je geen dingen doen waar je later spijt van krijgt. De SP zal er dan ook op toezien dat we alle informatie boven water krijgen. Pas als alle informatie er is kunnen we beoordelen of deze weg echt haalbaar, betaalbaar en nuttig is.”

Een overzicht van het traject, met in oranje de gewijzigde wegen en de plekken waar er gesloopt moet worden. Het kaartje ligt op zijn kant ten opzichte van kaarten met het noorden boven, het noorden is hier rechts op het plaatje. U ziet uiterst links de kruising Hoge Rijndijk - Kanaalweg, uiterst rechts de kruising Willen de Zwijgerlaan - Sumatrastraat

Tunnel onder Sumatrastraat

De plannen geven een grove schets van het noordelijke deel van de Ringweg Oost, een twee keer éénbaans weg met een tunnel vanaf industrieterrein De Waard tot ergens op de Sumatrastraat. Op De Waard wordt gezocht naar een oplossing die het park van de Zeeheldenbuurt niet aantast. Daarbij zal een aantal bedrijfspanden moeten wijken, waaronder de Gemeentewerf en eventueel de vestiging van Stedelijk Beheer aan de Admiraal Banckertweg. De brug over de Oude Rijn is dan alleen nog bestemd voor langzaam verkeer. Het blok huizen op het zuidoosten van de Sumatrastraat zou moeten worden gesloopt. De ruimte boven de tunnel onder de Sumatrastraat zou gebruikt kunnen worden voor een park, een fietspad en wegen om de wijk mee in en uit te komen. Er moet dan nog wel een plek gevonden worden voor twee gaten die in het dek van de tunnel moeten komen te zitten. De tunnel zou ongeveer ter hoogte van het Davinci College weer boven moeten komen.

Prijskaartje

Volgens het onderzoek kunnen de plannen binnen het budget gerealiseerd worden dat eerder voor dit project is vastgesteld, 165 miljoen euro. Dat is inclusief sloop en herontwikkeling. Van der Kraats: “Op basis van een haalbaarheidsonderzoek kan je nog niet zeggen of de bedragen realistisch zijn. Er moet nog heel veel worden uitgewerkt, ook in samenwerking met de wijkverenigingen en de ondernemers. We zullen dat alles moeten afwachten voor we weten of het ook echt betaalbaar is.”

Gevolgen voor de Zeeheldenbuurt


Variant B van het park in de Zeeheldenbuurt

De weg zal hoe dan ook ten koste gaan van een deel van het bestaande Park Zeeheldenbuurt, maar het streven is om het park deels te verleggen zodat het uiteindelijk misschien zelfs groter en beter wordt. Dar gaat dan wel weer ten koste van meer bedrijfspanden. Er worden nog verschillende varianten uitgewerkt.

Daarnaast is voor de Zeeheldenbuurt de verkeersafwikkeling binnen de wijk erg belangrijk. De Ringweg Oost zou handig zijn om de wijk in en uit te kunnen, maar er zou ook sluipverkeer kunnen ontstaan tussen de Zijlsingel en de Ringweg Oost. Ook is het de vraag wat de Ringweg Oost zal betekenen voor de drukte op de Zijlsingel.

Gevolgen voor de Kooi

In de Kooi zal het blok in het zuidoosten gesloopt moeten worden en na de bouw van de tunnel opnieuw worden ontwikkeld. Als er gekozen zou worden voor een variant met een korte tunnel, dan zou er nog meer gesloopt moeten worden, te weten p.c. basisschool De Springplank, een appartementencomplex en een kerk die onlangs is gekocht door Priesterbroederschap Sint Pius X.

De ringweg zou als voordeel hebben voor een groot deel van De Kooi dat de Sumatrastraat veel groener kan worden ingedeeld. De vraag blijft daarbij wel hoe de openingen in de tunnel vormgegeven moeten worden, zie inzet A en B. Er is ook ruimte voor een doorgaande fietsroute van de Merenwijk naar De Waard en verder.

De weg komt boven vóór de Surinamestraat. De vraag is wat de ringweg voor dat kruispunt en de directe omgeving betekent. Ook voor de verkeersafwikkeling in de wijk zijn de gevolgen nog niet precies bekend.


De nieuwe situatie in De Kooi. Inzet A en B geven de bandbreedte weer waarbinnen de gaten in het dak van de tunnel moeten worden ontworpen: liefst niet zichtbaar (links) maar wel passend binnen veiligheidseisen (rechts)

Gevolgen voor overig verkeer

De Ringweg Oost is bedoeld om de verkeersafwikkeling in Leiden beter te maken, zowel op stads- als op wijkniveau. De plannen maken deel uit van een groter geheel, waarin o.a. wordt vastgelegd dat de binnenstad ‘autoluw’ gemaakt wordt. Op dit moment zijn de plannen om dat te doen door er één groot 30km/h-gebied van te maken. De precieze gevolgen voor het Leidse wegennet nu en in de toekomst zijn nog niet bekend. Van der Kraats: “Veel zal afhangen van wat de Ringweg Oost in de praktijk betekent voor de circulatie in de wijken, voor de kruising met de Hoge Rijndijk en de kruising met de Surinamestraat en de Willem de Zwijgerlaan.”

SP kritisch

De SP is nooit voorstander geweest van een Ringweg Oost, onder andere omdat de SP de 165 miljoen liever aan andere zaken zou uitgeven. In het coalitie-akkoord, dat ook voor de SP bindend is, is echter vastgelegd dat er een Ringweg Oost komt. Van der Kraats: “We hebben afspraken gemaakt, en daar zullen we ons aan houden. Maar dat betekent niet dat we kritiekloos elke oplossing aanvaarden. De Ringweg Oost moet haalbaar, betaalbaar en nuttig zijn. Er ligt nu een goede basis om te gaan praten met de wijken en de plannen verder uit te werken. In de zomer zullen we verder zien”.

Download hier het haalbaarheidsonderzoek
Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822

U bent hier