h

SP stemt in met ondergrondse parkeergarages

24 mei 2012

SP stemt in met ondergrondse parkeergarages

In het coalitie-akkoord van D66, VVD, SP en CDA is afgesproken dat er 1000 ondergrondse parkeerplaatsen gebouwd gaan worden in Leiden. De plannen en de doorrekening daarvan zijn klaar en werden afgelopen donderdag in de commissie behandeld. Het uiteindelijke besluit valt in de raad van 31 mei a.s. De plannen behelzen een ondergrondse garage van ongeveer 700 plaatsen onder de Lammermarkt en één van ongeveer 300 plaatsen onder de Garenmarkt. De garages worden betaald uit de 5 miljoen die daarvoor in het coalitie-akkoord was gereserveerd uit de NUON-gelden en door de komende twintig jaar alle inkomsten uit betaald parkeren (maar niet uit vergunningen voor de blauwe zones) te storten in een reserve voor de parkeergarages. SP-verkeerswoordvoerder Julian van der Kraats: “Hoewel het niet een idee was van de SP om deze garages te bouwen, denken we wel dat het op zich een nuttige investering voor de stad is. De parkeerplaatsen voor bezoekers van Leiden zijn erg verspreid door de stad en zorgen voor veel zoekverkeer. De bestaande garages zijn krap bemeten en echt ingericht als supermarkt-garages. Dat kan dus beter. Wij kijken er ook erg naar uit om de publieke ruimte in de binnenstad beter in te richten, als er bezoekersplaatsen op straat kunnen verdwijnen na de opening van de garages”.

Lammermarkt-garage

De komst van de ondergrondse garage betekent dat de parkeerplekken bovengronds kunnen verdwijnen. De groene ruimte zal vanaf de singel doorlopen over de noordelijke hoek van het terrein tot en met molen De Valk en onderdeel uitmaken van het Singelpark. De rest van het terrein blijft beschikbaar voor evenementen zoals de 3 October-kermis. Er komt een tunnel onder de singel, zodat de ingang op het Schuttersveld of in de Marislaan komt. Het is nog onzeker of er een in- en uitgang aan de Langegracht komt.

Garenmarkt garage

De kleinste van de twee garages krijgt maar één in- en uitgang, hoogstwaarschijnlijk in de Korevaarstraat. Die straat en de publieke ruimte van de Garenmarkt worden opnieuw ingericht, maar de Garenmarkt blijft in de plannen als evenementen- en parkeerterrein beschikbaar.

Wensen en bedenkingen

De SP had nog wel enkele bedenkingen. Zo betekent de komst van de garages wel dat de toekomst van het Stadsparkeerplan aan de Haagweg na 2016 onzeker wordt, want de nieuwe garages concurreren met het Stadsparkeerplan. Het Stadsparkeerplan is geen doel op zich, maar wel een enorm succesvol park- and ride-terrein, dat op milieuvriendelijke manier jaarlijks meer dan 350.000 mensen naar hun plaats van bestemming brengt. En die bestemming is vaak een museum, één op de vier museumbezoekers bijvoorbeeld komt met het Stadsparkeerplan. Maar ook de bezoekers van de restaurants in Leiden maken vaak gebruik van het Stadsparkeerplan. Daarom pleitte de SP er voor om de grootste van de twee nieuwe garages, de Lammermarkt-garage, ook geschikt te maken voor natransport. Dat betekent dat de garage toegankelijk moet zijn voor fietsen en bijvoorbeeld elektrische scooters en dat er buiten ruimte moet zijn voor een eventuele halte voor shuttle-busjes. De gemeente kan dan altijd nog besluiten natransport te organiseren bij de garage, als blijkt dat die toch niet goed genoeg loopt. De wethouder zegde toe die wens mee te nemen in het uiteindelijke ontwerp.

Ongeveer een jaar nadat de Morspoortgarage is opgeleverd moet het ook al duidelijker zijn hoe belangrijk natransport nu in werkelijkheid is, want dan wordt zichtbaar hoe veel mensen dan niet meer voor het Stadsparkeerplan kiezen maar voor een parkeergarage.

Een tweede voorstel van de SP, ditmaal samen met het CDA, was om nu al werk te maken van het Parkeer Route Informatie Systeem, de borden met aantal vrije plaatsen die naar de Leidse parkeergarages en -terreinen leiden. Dat werkt nu vaak niet goed (de borden staan op vol) en sommige verwijzingen kloppen niet of ontbreken. Daar moet het college nog informatie over geven vóór de raadsvergadering, dan beslissen SP en CDA of er nog een wijzigingsvoorstel komt.

Ten slotte stelde de SP nog voor om de mogelijkheid van een ingang van de Lammermarkt-garage in de Marislaan nu al te schrappen. De SP vindt dat je dit de nu heel rustige Maredijkbuurt niet aan kunt doen. En, zo betoogde de SP, ook voor bezoekers is het niet logisch om van het asfalt van de Schipholweg af te draaien en dan een woonwijkje door te moeten rijden om in de garage te komen. De SP stelde dat het daarom beter is die optie nu al te schrappen, zodat de buurtbewoners zich niet nodeloos zorgen hoeven te maken.

Een meerderheid van de commissie begreep die zorgen wel, maar wilde deze mogelijkheid toch nog uitgezocht hebben, zodat later met meer informatie gekozen kan worden. De beslissing zal nu vallen bij het uitvoeringsbesluit, eind 2013.

Toekomst

Als in de raad van 31 mei het zogenaamde projectbesluit genomen wordt, gaat de gemeente aan de slag met het helemaal uitwerken van de plannen. Als dat klaar is (waarschijnlijk eind 2013) dan weten we wat de kosten precies zijn en worden de laatste 'details' zoals de in- en uitgangen ingevuld. Als alles dan nog steeds haalbaar blijkt, wordt eerst de ene en dan de andere garage gebouwd. Welke garage de eerste wordt moet nog besloten worden. De planning is dat de garages in 2015 en 2017 open gaan voor het publiek. Op dat moment kunnen er ongebruikte parkeerplaatsen in de binnenstad geschrapt worden en komt er daar meer ruimte voor fietsers, voetgangers en groen.

U bent hier