SP over Perspectiefnota: balans tussen asfalt en mensen is zoek

7 juni 2012

SP over Perspectiefnota: balans tussen asfalt en mensen is zoek

Vanavond besprak de gemeenteraad van Leiden voor de eerste keer de Perspectiefnota. Daarin wordt het financiële meerjarenbeleid besproken. SP-fractievoorzitter Antoine Theeuwen was daarbij blij dat er ondanks de bezuinigingen vanuit de landelijke politiek, niet bezuinigd wordt op het minimabeleid en dat de lokale belastingen niet omhoog gaan. Vanuit de SP was er vooral kritiek op de visieloze bezuinigingen op maatschappelijke subsidies, terwijl er tegelijkertijd miljoenen extra wordt uitgegeven aan de aanleg van nieuwe wegen.

De laatste jaren heeft de SP zich ingezet tegen bezuinigingen op minimabeleid en tegen lastenverzwaring. De lijn van een voorstel van de SP uit 2011 wordt daarmee voortgezet, concludeerde SP’er Antoine Theeuwen. Dat is extra belangrijk in een tijd dat de kosten van de economische en financiële crisis al voor een groot deel op gewone mensen worden afgewenteld.

Minder blij is de SP met hoe de bereikbaarheidsprojecten, en dan vooral de Ringweg Oost en de RijnlandRoute, in de begrotingen van de toekomst zijn verwerkt. Voor de RijnlandRoute wordt een greep gedaan uit de reserve die de gemeente had ingesteld om het gemiste dividend te compenseren na de verkoop van de NUON-aandelen. Daarmee valt er in de toekomst (na 2024) een gat in de begroting.

Maar vooral de Ringweg Oost zorgt voor problemen. Omdat Leiden niet voldoende geld heeft gespaard om de weg te kunnen betalen, drukt hij vanaf 2016 voor 4,4 miljoen euro per jaar op de begrotingen. Daarom stelt het college voor om met name vanaf 2016 flinke bezuinigingen door te voren op allerlei terreinen. De SP vindt dat de gemeente moet sparen voor haar ambities, en niet gaten moet slaan in de begrotingen van de toekomst. De komende tijd zal de SP op zoek gaan naar meerderheden om de balans te herstellen.

Tekenend was dat zelfs wethouder Strijk van Financiën moest erkennen dat het een “illusie” is om te denken dat het geld dat nu voor bereikbaarheid opzij gezet is genoeg is om alle projecten te kunnen betalen.

De SP heeft daarnaast kritiek op de plannen om alle subsidies te korten voor 2,4 miljoen euro. Daarmee wordt visieloos gesneden in maatschappelijk belangrijke initiatieven. Ook gaat de SP proberen om de voorgestelde sluiting van zwembad De Vliet en wijkbibliotheken te voorkomen.

Meer informatie: Antoine Theeuwen, antoine.theeuwen@gmail.com, 071-5215130