Leids reïntegratiebeleid moet anders, vinden SP en PvdA

11 september 2012

Leids reïntegratiebeleid moet anders, vinden SP en PvdA

De SP en de PvdA hebben in Leiden de handen ineengeslagen om het Leidse reïntegratiebeleid te veranderen. Veel meer dan nu moet ingezet worden op scholing in plaats van mensen te dwingen vruchteloos werk te doen. Ook moeten mensen sneller duidelijkheid krijgen over hun verplichtingen. Werken onder het minimumloon moet weer taboe worden. SP-raadslid Louk Rademaker: “Niemand wordt voor zijn lol werkloos, juist in crisistijd worden veel mensen ontslagen. Laten we dan zorgen voor goede scholing zodat mensen dadelijk weeer snel aan de slag kunnen!” Een discussienotitie van beide partijen wordt op 20 september in de raadscommissie voor Werk en Financiën besproken.

De SP en de PvdA organiseerden eerder dit jaar een meldpunt over het ‘Participatiecentrum’. Daar moeten werklozen zes weken lang simpel produktiewerk doen. Rademaker: “Het oorspronkelijke idee was dat de gemeente daardoor mensen goed kan helpen aan een vervolgtraject. Maar dat is onzin, blijkt uit de reacties op ons meldpunt. Die zes weken is veel te lang en brengt veel onzekerheid met zich mee. Daarom willen wij dat binnen twee weken na aanvraag van de uitkering duidelijk moet zijn wat de gemeente iemand kan bieden in de zoektocht naar een nieuwe baan.”

De Startwerklocatie, waar nu het simpele produktiewerk gedaan wordt, moet weer terug naar haar oorspronkelijke taken. “Er zijn altijd mensen die baat hebben bij een beetje arbeidsritme, bijvoorbeeld mensen die net de gevangenis uitkomen. Maar het merendeel van de werklozen heeft niets te zoeken in een Startwerklokatie,” aldus Louk Rademaker.

U kunt de volledige voorstellen hier lezen. (pdf)
Meer informatie: Louk Rademaker, lrademaker@tomaatnet.nl, 06-25563389