SP: Leiden is ook een solidaire stad

4 september 2012

SP: Leiden is ook een solidaire stad

SP-raadslid Louk Rademaker pleit voor solidariteit in Leiden.De SP vindt dat in de nieuwe stadsvisie ‘Leiden, Stad van Ontdekkingen’ ook opgenomen moet worden dat Leiden een solidaire stad is. “Er wordt veel gesproken over dat Leiden ‘krachtige mensen’ aan moet trekken. Maar solidariteit zelf is ook een kracht. De Leidse geschiedenis, van de hofjes tot aan de ruimhartige opvang aan vluchtelingen zoals de Pilgrim Fathers en Descartes, toont aan dat in Leiden altijd de sterke mensen bereid waren hun kracht te gebruiken om anderen te helpen. Dat is een belangrijk onderdeel van onze stad en dat moeten we vasthouden,” aldus SP-raadslid Louk Rademaker. De voorstellen van de SP konden op steun rekenen van de raadscommissie Werk en Financien en worden nu verwerkt in de nieuwe versie van de stadsvisie.

SP-raadslid Louk Rademaker: “Leiden heeft in als het gaat om solidariteit een unieke historie. Dat begint al bij de hofjes, waar arme en oude inwoners konden rekenen op sociale zorg van de welgesteldere inwoners.
We zijn ook de Stad van Vluchtelingen: altijd stond en staat de deur van Leiden open voor mensen die moeten vluchten voor vervolging en geweld. Nu nog zijn de meeste inwoners afstammelingen van vluchtelingen, en onze open houding naar vluchtelingen heeft vele belangrijke historische figuren naar onze stad gebracht zoals de Pilgrim Fathers, Descartes en Voltaire.
Maar ook als Leiden zelf getroffen wordt door rampspoed staat solidariteit voorop. Dan heb ik het niet over het aanbod van Van der Werff, maar bijvoorbeeld de nationale inzamelingsactie van de slachtoffers van de Kruitramp in 1807. Dat was de eerste inzamelingsactie van dit soort; je zou kunnen zeggen dat slachtofferhulp na rampen in Leiden is uitgevonden.
En nog recenter in de geschiedenis denk ik aan professor Cleveringa die zich openlijk uitsprak tegen het beroepsverbod voor Joden in de Tweede Wereldoorlog.”

In de nieuwe bijgewerkte stadsvisie “Leiden, Stad van Ontdekkingen” wordt voorgesteld dat Leiden "maatschappelijk bewuste, krachtige mensen" aan de stad wil binden. Rademaker: “In de solidaire traditie die Leiden kent wil de SP daaraan toevoegen: we zoeken wel mensen die hun kracht ook willen gebruiken om de zwakkeren te ondersteunen.”

Zo staat in de nieuwe stadsvisie dat wij goede opvang voor dak- en thuislozen willen hebben zodat we dan een "prettige binnenstad" hebben. SP-raadslid Rademaker: “Een prettige binnenstad is mooi meegenomen, maar de reden dat wij een daklozenopvang hebben is uit medemenselijkheid. Ook daklozen hebben recht op een menswaardig bestaan!”

Een solidaire stad bestaat er ook uit dat er geen segregatie en ghetto-vorming is. Hoewel Leiden in vergelijking met andere Nederlandse steden weinig segregatie kent, zijn er wel grote verschillen tussen sommige wijken. In de Slaaghwijk groeien 21% van de kinderen op in een bijstandsgezin, tegenover 1% van de kinderen in het Boerhaavedistrict. Een voorstel van de SP om het tegengaan van segregatie te benoemen wordt ook verwerkt in de nieuwe stadsvisie.

Op 13 september zal de nieuwe stadsvisie vastgesteld worden door de gemeenteraad.

Meer informatie: Louk Rademaker, lrademaker@tomaatnet.nl, 06-25563389
Lees hier het volledige stuk "Stad van Ontdekkingen".