Vredesweek onverwacht in de SPeer

2 oktober 2012

Vredesweek onverwacht in de SPeer

In de loop van de morgen van vrijdag 21 september waren de Syrische vredeskunstenaar Rosh Abdelfatah en het Tweede Kamerlid Harry van Bommel te gast in het Leidse partijpand.
Harry van Bommel en Rosh Abdelfatah in de SPeer

Harry van Bommel en Rosh Abdelfatah in de SPeer.

Voor een klein maar fijn publiek gingen zij met elkaar in gesprek en beantwoordden ze vragen.
Harry van Bommel en Rosh Abdelfatah in de SPeer

Inspirerend was hun conclusie dat vrede te belangrijk is om aan hoge heren/dames politici over te laten en dat werkelijke vrede juist ook van onderop kan en moet worden bevorderd. En nu er geen grote mensenmassa’s meer op de been schijnen te krijgen voor demonstraties, zoeken we naar andere wegen. Kunst en social media kunnen daarbij een belangrijke rol spelen. Zowel Harry als Rosh droeg interessante voorbeelden aan. Harry verwees ook naar de foto’s van Nicolaas Porter, die op de achtergrond de wanden van het partijpand sieren.
Alle aanwezigen poseren met Harry van Bommel en Rosh Abdelfatah in de SPeer

De organisatie van de Leidse vredesweek was in handen van de Ambassade van Vrede Leiden en de Jongerenstichting 4 U & U (for YOU and YOU), één van haar oprichters is Natasha Booth (met witte trui).
Harry van Bommel en Rosh Abdelfatah in de SPeer

Het gesprek was gepland in de Vredeskerk, maar moest daar worden afgeblazen in verband met een begrafenis. Gelukkig kon de SP Leiden op het laatste moment een toevluchtsoord bieden omdat de SP-hulpdienst bereid was in te schikken.