Kamervragen over bestuursvoorzitter van de Universiteit Leiden

2 november 2012

Kamervragen over bestuursvoorzitter van de Universiteit Leiden

Tweede Kamerlid Jasper van Dijk (SP) heeft schriftelijke vragen gesteld aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over bestuursvoorzitter Van der Heijden, die met behoud van een topsalaris met sabbatical gaat. Van der Heijden blijft zijn topsalaris ontvangen, ook na zijn afscheid als rector in februari. Van Dijk stelt ondermeer voor een einde te maken aan exorbitante regelingen. Hieronder kunt u de vragen van Van Dijk vinden.

1. Wat is uw oordeel over het bericht ‘twee ton publiek geld cadeau’ (ANP, 1 nov. 2012)?

2. Vindt u het aanvaardbaar dat de bestuursvoorzitter van de Universiteit Leiden 14 maanden verlof krijgt met doorbetaling van zijn salaris van ruim twee ton?

3. Begrijpt u dat dit soort regelingen kwaad bloed zet, zeker als ook nog eens 15 miljoen wordt bezuinigd op het onderwijs? (2)

4. Wat gaat u ondernemen om een eind te maken aan dit soort exorbitante sabbatical-regelingen? Bent u bereid een stevig gesprek te voeren met het bestuur?

5. Is het juist dat de bestuursvoorzitter met een salaris van ruim 2 ton meer verdient dan de Balkenendenorm? Zo ja, wat gaat u hiertegen ondernemen, aangezien u “versneld wilt voldoen aan de gewenste beloningscodes”? (Zie regeerakkoord “Bruggen Slaan” p16)

6. Erkent u dat het onderbrengen van bestuurders onder de normale CAO een oplossing is, omdat bestuurders en toezichthouders dan geen onderlinge deals meer kunnen sluiten?

Meer informatie: Eva de Bakker, edebakker@sp.nl