Maak een einde aan armoede onder kinderen!

24 november 2012

Maak een einde aan armoede onder kinderen!

De SP afdeling Leiden voert op 1 december a.s. actie om aandacht te vragen voor het grote aantal kinderen in Leiden en de rest van Nederland dat opgroeit in armoede. De SP wil een landelijk plan van aanpak om ervoor te zorgen dat in Nederland niet langer kinderen in armoede opgroeien. Een verzameling kinderschoenen wordt daarom aangeboden aan SP-wethouder Roos van Gelderen. (Jeugd, Zorg en Welzijn).

In Leiden voltrekt zich een stille tragedie. Zonder gezicht, zonder geluid, maar toch is het er. En het is schrijnend, want het treft de allerkleinsten van de stad, zonder dat zij er iets aan kunnen doen. Er moet wat gebeuren.

Uit onderzoek van de SP Leiden blijkt dat veel kinderen in armoede opgroeien. Thuis is te weinig geld voor een gezonde maaltijd, schoolreisjes, nieuwe kleren of een verjaardagscadeautje voor vriendjes. Kinderen die deze dagen hun schoen zetten treffen die steeds vaker leeg aan, de volgende ochtend.

Het kan zo niet langer, vindt de SP Leiden. Daarom overhandigt de SP op 1 december a.s.Om 14:00 kinderschoenen aan wethouder Roos van Gelderen. Deze schoenen vormen hét symbool voor kinderen die opgroeien in armoede. De afgelopen weken zijn honderden kinderschoenen ingezameld. De SP Leiden wil dat het college van B&W er bij het Rijk op aandringt een plan te maken, om de armoede onder kinderen in Leiden en rest van Nederland op te lossen. Ondanks de crisis zijn wij een rijk land en een rijke stad. SP Leiden voorzitter Martine Marijt: "Als we eerlijker delen hoeft in de toekomst geen kinderschoen meer leeg te staan. Laat de kinderen niet de rekening krijgen van de crisis!".

Voor meer informatie: Martine Marijt Voorzitter SP leiden, telefoonnummer: 06-272 83 896. E-mail: leiden@sp.nl