Opening groot weidevogelgebied in Oostvlietpolder!

27 januari 2013

Opening groot weidevogelgebied in Oostvlietpolder!

Deze week was het eindelijk zo ver: de officiële opening van het 38 hectare grote weidevogelgebied 't Vogelhoff in de Oostvlietpolder! Het gebied omvat onder meer de hele ruimte tussen de volkstuinen en de Vlietlanden. Nadat de Leidse coalitie van D66, VVD, SP en CDA had afgesproken de polder groen te houden, is er hard gewerkt aan plannen voor de inrichting en het beheer van het gebied. De nieuwe (eigenlijk: verbeterde) natuur is samen met o.a. de Vereniging Vrienden van de Oostvlietpolder vormgegeven. Behalve aan de weidevogels is er ook aan de mensen gedacht: er zijn wandelpaden met spannende water-oversteekplekken, een fietspad en een vogelkijkhut en er komt een boomgaard met allerlei verschillende soorten fruitbomen. Het fietspad en de wandelpaden zijn in het broedseizoen gedeeltelijk gesloten, dan kan er alleen langs en niet door het gebied gewandeld en gefietst worden. Bekijk hieronder een fotoverslag.

Nu nog wit, straks helemaal groen en vol met allerlei verschillende soorten weidevogels en andere dieren. Links de tuinhuisjes van Roomburg en rechts de populieren die de grens met de Vlietlanden markeren, op de achtergrond de A4

De inrichting is mogelijk gemaakt door investeringen van de provincie Zuid-Holland, de gemeente Leiden, het Hoogheemraadschap en het samenwerkingsverband Holland Rijnland. Het onderhoud en beheer wordt gedaan door Zuid-Hollands Landschap, in samenwerking met de lokale agrariërs.

De SP is natuurlijk enorm blij met de opening van dit grote weidevogelgebied. SP-raadslid Julian van der Kraats: “De SP knokt al jaren voor de Oostvlietpolder. Het is dan ook echt fantastisch om te zien hoe we dan nu eindelijk bezig zijn iets moois op te bouwen, een prachtig weidevogelgebied waar je ook nog mooi kunt wandelen, in plaats van dat we alleen bezig zijn met het voorkomen van onheil. Het is ook heel goed dat de verschillende overheden hierbij zo goed hebben samengewerkt. Dat is een groot compliment waard aan al die partijen, niet in de laatste plaats aan de Leidse wethouder Frank de Wit”.

De Oostvlietpolder is echter nog niet helemaal uit de gevarenzone. De komende tijd wordt bepaald hoe de RijnlandRoute ingepast gaat worden. Zoals het er nu naar uitziet zal de RijnlandRoute na de tunnel in Voorschoten boven komen in de Oostvlietpolder, vlak bij de Vlietlanden. En hoewel de gemeente Leiden de hele Oostvlietpolder heeft bestemd voor natuur en recreatie, wil de provincie daar pas aan meewerken als daar overeenstemming over is in de regio. De provincie beslist deze week opnieuw over de Provinciale Structuurvisie, waarin eea wordt vastgelegd.

Milieuwethouder Frank de Wit (D66, rechts) start de opening met een mooie speech. Links gedeputeerde Han Weber (D66).

Zicht op de Vlietlanden in de achtergrond, met links een onderdeel van een 'spannende wateroversteekplek'

Het informatiebord bij de ingang....

…. en de kaart van het gebied.

De vogelkijkhut annex vogelkooi

De website van de Vereniging Vrienden Oostvlietpolder
Zie ook dit item op Sleutelstad.nl met reacties van belanghebbenden, w.o. secretaris van de Vereniging Vrienden Oostvlietpolder Hans Pieters
Voor informatie over excursies en rondleidingen, zie de website van Zuid-Hollands Landschap of deze website.