Plannen voor restaurant de Waag veel te duur

27 januari 2013

Plannen voor restaurant de Waag veel te duur

De SP is tegen de miljoeneninvestering om van de Waag een restaurant met een terras te maken. Met dat standpunt stond de SP bij de laatste raadsvergadering helaas alleen, de plannen gaan dus door. Fractievoorzitter Antoine Theeuwen:”De plannen om de Aalmarkt op te knappen lopen uit de hand. Om nu in deze tijden van bezuinigingen miljoenen uit te geven om een horecagelegenheid in de stad te zetten is zottigheid. We hebben in Leiden meer dan genoeg restaurants en terrasjes, daar hoeven we geen miljoenen belastinggeld aan uit te geven, dat geld kunnen we veel beter anders gebruiken. Het is ook nog eens oneerlijk tegenover al die ondernemers die in Leiden een restaurant of andere vorm van horecagelegenheid hebben, en die allemaal hun eigen broek moeten ophouden”.

De Waag wordt een dure grap

De gemeente Leiden investeert ruim 2 miljoen euro aan de verbouwing van de Waag en geeft zo'n 200 duizend euro aan subsidie aan de exploitant gedurende de eerste drie jaar. Verder is er ook nog 30.000 euro beschikbaar om culturele activiteiten te organiseren. Hier bovenop komen nog eens de onderhoudskosten van 50.000 euro per jaar die de gemeente voor zijn rekening neemt. Het is de bedoeling dat al het geld dat geïnvesteerd wordt wordt terugverdiend over een periode van 40 jaar.

Meer informatie: Antoine Theeuwen, antoine.theeuwen@gmail.com, tel 071-5215130