Leids armoedebeleid versterkt: verhoging vergoedingen voor gehandicapten, ouderen en kinderen

14 februari 2013

Bij de voedselbank is er een enorme toename van het aantal clienten, een teken dat armoedebeleid meer dan ooit nodig is.Mede door de inzet van de SP is het armoedebeleid van Leiden versterkt. Afgelopen november heeft de raad op voorstel van de SP besloten om 2 euroton extra in armoedebeleid te steken. Dat geld wordt gebruikt om de vergoedingen voor chronisch zieken, gehandicapten en ouderen die in armoede leven te verhogen met 50 euro. De vergoeding voor schoolgaande kinderen wordt met 25 euro verhoogd.

Het armoedebeleid is bedoeld voor mensen die op of rond het minimuminkomen verdienen. Dat is vaak te weinig om naast de huur en verzekeringen nog goed rond te komen. Daarom krijgen Leidenaren die weinig verdienen een steuntje in de rug, bijvoorbeeld door een goedkope collectieve zorgverzekering.

Kinderen, ouderen of gehandicapten kunnen aanspraak maken op extra geld. De regeling voor kinderen van 4 tot 12 jaar wordt nu verhoogd naar € 125 en voor kinderen van 12 tot 18 jaar naar € 225 per jaar. De vergoedingen voor chronisch zieken en gehandicapten en ouderen worden verhoogd naar € 350 per jaar. Deze regelingen gaan in per 1 januari 2013.

Het armoedebeleid kon echter nog beter. Op donderdag 14 februari stelden de PvdA en SP en anderen voor om het armoedebeleid beschikbaar te stellen voor groepen die tot 120% van het minimuminkomen verdienen. Dat voorstel werd getorpedeerd door VVD, D66 en CDA. Daardoor kan het gebeuren dat als iemand een salarisverhoging krijgt, diegenen er juist op achteruit gaat. SP-raadslid Louk Rademaker: “Een onbegrijpelijke beslissing van de rechtse partijen. We moeten juist de armoedeval voorkomen!”

Meer informatie: Louk Rademaker, lrademaker@tomaatnet.nl, 06-25563389