SP: te veel geld naar citymarketing

14 februari 2013

SP: te veel geld naar citymarketing

Vandaag stemde de gemeenteraad voor een nieuwe manier om 'citymarketing' te financieren, met alleen de stemmen van de SP tegen. Citymarketing is reclame maken voor de stad in brede zin, van het draaiende houden van de voormalige VVV en promoten van de stad op vakantiebeurzen tot het uitstippelen van strategieën om dat stad aantrekkelijker te maken voor nieuwe studenten, bedrijven en bewoners. Niet veel steden doen in deze tijden van bezuiniging nog aan citymarketing en ook de SP vindt dat er te veel geld naar toe gaat. SP-raadslid Julian van der Kraats: “Natuurlijk is het belangrijk om mensen naar de stad te trekken, zeker voor Leiden museum- en studentenstad. Maar achthonderdduizend euro per jaar is te veel, nu we op zo veel zaken moeten bezuinigen als gevolg van de bezuinigingen van de landelijke politiek. Maar helaas is er nog lang geen meerderheid in de raad die dat ook vindt”.

Citymarketing anders

Op dit moment zijn er drie stichtingen die in Leiden de citymarketing organiseren. Die moeten samen gaan in één stichting. De SP vindt het goed dat de structuur van citymarketing eenvoudiger wordt. Maar er zijn ook een aantal wijzigingen waar de SP minder blij mee is. Vooral dat er minder invloed vooraf is op wat de stichting Leiden marketing gaat doen met de subsidie die wordt verstrekt. Van der Kraats: “Wij vragen van alle instellingen die wij subsidiëren vooraf plannen over hoe ze het geld goed gaat besteden. Dat wordt voor Leiden Marketing nu anders, om op die manier de ruimte te geven aan de leden van de stichting om dat zelf in te richten. Wij zullen in elk geval elk jaar achteraf goed controleren of Leiden Marketing het geld verstandig heeft besteed”.

Een andere wijziging is dat het samenwerkingsverband van de Leidse hoteliers een groot gedeelte van de citymarketing op zich gaat nemen. De SP heeft op zich wel vertrouwen in de professionaliteit van de hoteliers, maar vindt dat de gemeente nog te weinig te zeggen heeft over hoe de citymarketing wordt uitgevoerd.

Zie ook de website van Leiden Marketing
Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822