h

Die belastingen!

5 maart 2013

Die belastingen!

Wat is het nou, 1 april of 1 maart?

Ja, goeie vraag. Hoe zit het nou met 1 maart en wat moet op 1 april? Coördinator Paul Day van de SP hulpdienst: “Ik merk dat er verwarring heerst over de beide belastingdata”.

De meest gestelde vragen bij de SP hulpdienst:

Wat moet voor 1 april?
Hebt u een brief gehad waarin staat dat u aangifte moet doen voor 1 april? Dan moet uw belastingaangifte echt vóór 1 april bij de belastingdienst binnen zijn, en dat is geen 1 aprilgrap. Bent u te laat dan riskeert u een boete! Heeft u problemen met het invullen en versturen, maak z.s.m. een afspraak met de SP hulpdienst.
Wat kan allemaal vanaf 1 maart:

  • Om het u makkelijker te maken kunt u vanaf 1 maart vanaf de website van de belastingdienst uw eigen belastingformulier downloaden. Daarin staan al veel gegevens die bij de belastingdienst bekend zijn ingevuld. Best makkelijk natuurlijk, maar pas op de valkuilen!
  • om dit belastingprogramma met uw gegevens te downloaden heeft u een computer nodig met internetaansluiting. In de SP hulpdienstpraktijk merken we dat velen, vooral ouderen, dat domweg niet hebben of daar niet goed mee om weten te gaan en daarom afhankelijk zijn van anderen.
  • U heeft een digid code nodig. Hoewel deze ‘digitale handtekening’ al sinds 2005 bestaat blijft het ook voor velen, jong en oud, een niet te nemen hindernis. Je moet de inlogcode regelmatig gebruiken om hem niet te laten vervallen en de veiligheidssite van de digid dienst hapert meer dan eens.

Waarom moet ik toch aangifte doen.

  • En dan de vraag: Als de belastingdienst alles al vooraf invult, waarom moet ik dan nog aangifte doen? In de eerste plaats bent u altijd verplicht zelf de digitaal ondertekende aangifte in te sturen.
  • Maar, pas op: de belastingdienst vult niet alles in, alleen de gegevens die bij hen bekend zijn. De belastingplichtige moet dat controleren en blijft verantwoordelijk voor de ingevulde gegevens.


Wat vult de belastingdienst NIET in:

Alle aftrekposten die u gemaakt heeft in 2012. Bijvoorbeeld uw niet vergoede zorgkosten, ziektekosten, tandartskosten, studiekosten, giften enz. worden niet ingevuld en dat kan u zomaar honderden euro´s teruggave schelen.

Ik heb een brief gekregen dat ik geen aangifte hoef te doen, hoe zit dat nou.

  • De belastingdienst gaat er vanuit dat er geen veranderingen zijn geweest in uw situatie vergeleken met het vorige jaar, maar dat weet u natuurlijk zelf het beste. Als er wel veranderingen zijn geweest kan dat u een flinke teruggave opleveren! In de hulpdienstpraktijk hebben we al cliënten gezien die 500 tot 1200 euro terug kregen. Kassa!
  • Doe uzelf niet tekort en doe altijd een proefaangifte (zelf of bijvoorbeeld bij de SP hulpdienst) waarna u kunt bepalen of u de aangifte wel of niet instuurt.

Meer informatie of een afspraak maken: SP hulpdienst, tel. 071-5219153; 06-466 533 16; E-mail: hulpdienstspleiden@gmail.com.

U bent hier