Kleine Leidse winkelier de dupe van verruimde openingstijden

4 april 2013

Kleine Leidse winkelier de dupe van verruimde openingstijden

Bij de raadsvergadering van 4 april stond de verruiming van de zondagse openingstijden opnieuw op de agenda. Want de commissie van de Bezwaarschriften had geoordeeld dat het eerdere besluit dat de gemeenteraad had genomen, te weinig rekening hield met de belangen van kleine winkeliers. De raad moest nu beslissen of dat terecht was. De stemming eindigde op vrijwel dezelfde manier als het oorspronkelijke besluit: alleen SP, CDA, CU, GL en een deel van de PvdA vond de belangen van de kleine winkelier zwaar genoeg wegen. SP-raadslid Julian van der Kraats: “Je ziet wat het gevolg is van de verruimde openingstijden in de buitenwijken: alleen de supermarkten maken er gebruik van. Daardoor lopen de kleine Leidse winkeliers omzet mis. Juist nu die winkels het zo moeilijk hebben! De Leidse politiek laat een kans liggen om in deze moeilijke economische tijden iets te doen voor nota bene de eigen ondernemers.”.