SP wil beleid parkeerpaaltjes beter regelen

1 april 2013

SP wil beleid parkeerpaaltjes beter regelen

In de gemeente Leiden staan veel paaltjes met sloten, om kleine straatjes in het centrum af te sluiten en bij parkeerplaatsen die voor specifieke gebruikers zijn. In 2011 heeft de gemeente het beleid daarover anders ingericht. Niet langer zorgde de gemeente zelf voor het verwijderen en terugplaatsen van de paaltjes, maar een bedrijf. Ook werden de meeste 'sleuteladressen' opgeheven, waardoor mensen het niet meer zelf konden regelen. Inmiddels zijn er op verschillende plekken in de stad problemen ontstaan met de paaltjes. Eén voorbeeld daarvan is de nieuwe moskee in Leiden Noord. Die hebben nota bene mee betaald aan een aantal parkeerplaatsen, die gedeeld worden met het Stedelijk Gymnasium en korfbalvereniging Pernix, maar de paaltjes ontbreken nu al twee jaar en gebruikers van de parkeerplaatsen in het gras worden onterecht beboet. De SP heeft het college met schriftelijke vragen gevraagd om een oplossing voor de problemen, en om een evaluatie van het beleid.

De parkeerplaatsen in het gras met de op de voorgrond.... geen paaltjes!

De moskee heeft een eigen parkeergarage met 50 plekken, maar dat is onvoldoende op drukke dagen. Op zulke dagen zet de moskee vrijwilligers in om het parkeren zo veel mogelijk in goede banen te leiden, maar dat wordt bemoeilijkt doordat het gebruik van de parkeerplaatsen buiten de moskee niet goed geregeld is. SP-raadslid Julian van der Kraats: “Er zijn destijds goede afspraken gemaakt met de moskee, en de moskee heeft meebetaald aan parkeerplaatsen in de buitenruimte. Een vijftigtal plaatsen ligt op een speciaal daarvoor voorbereid grasveld in de Tuin van Noord. Helaas ontbreken bij die plaatsen borden en weten de mensen van handhaving niet dat daar geparkeerd mag worden. Daardoor krijgen mensen onnodig boetes. Bovendien ontbreken de paaltjes die horen bij die en bij andere parkeerplaatsen. Daardoor worden de versteende parkeerplaatsen bij het gymnasium ook gebruikt door andere bezoekers van de Tuin van Noord, terwijl er een paar meter verderop ook openbare parkeerplaatsen zijn.”

De verharde parkeerplaatsen worden ook gebruikt door andere bezoekers, omdat ook hier de paaltjes ontbreken

De SP vindt dat het beleid in zijn geheel op de schop moet. Van der Kraats: “Zorgen dat de paaltjes worden verwijderd en weer teruggezet is typisch iets dat de gemeente gemakkelijk zelf kan doen. Het is de bedoeling dat Stedelijk Beheer alleen dingen uitbesteedt als dat slimmer is, bijvoorbeeld als er grote dure machines voor nodig zijn die de gemeente beter niet zelf in bezit kan hebben. Bovendien is het verdwijnen van de sleuteladressen gewoon enorm onhandig. In het verleden waren er wel problemen met gekopieerde sleutels, maar dat zijn zaken die best op te lossen zijn. De nadelen van huidige beleid zijn groter dan dat probleem, en het is sowieso beter om uit te gaan van het vertrouwen dat betrokkenen het best zelf kunnen regelen, dan van georganiseerd wantrouwen, met veel regels en bureaucratie”.

Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822