Startersleningen in Leiden

30 mei 2013

Startersleningen in Leiden

Antoine Theeuwen SP LeidenNaar aanleiding van een motie van de SP zijn er eindelijk weer startersleningen beschikbaar voor mensen die in Leiden op de koopwoningenmarkt willen starten. Het college heeft de motie al uitgewerkt tot een verordening, en 2,6 miljoen euro beschikbaar gesteld via het Rijk en het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse Gemeenten. Met een starterslening kunnen mensen onder voorwaarden de eerste drie jaar renteloos lenen. De startersleningen komen (nog) niet beschikbaar voor de hele stad, maar voor twee grote nieuwbouw projecten, de Leidse Schans (61 woningen) en de Van Voorthuizenlocatie (65 woningen). SP-fractievoorzitter Antoine Theeuwen: “De woningmarkt in Leiden zit op slot, en dat komt vooral omdat mensen moeilijk een betaalbare woning kunnen krijgen. Met startersleningen kan je dat probleem in elk geval voor een deel aanpakken. Ik ben blij dat we de raad en het college achter onze motie hebben kunnen krijgen, hier gaan veel startende Leidenaren plezier van hebben.”

De volledige verordening met alle voorwaarden kunt u hier inzien.

Meer informatie: Antoine Theeuwen, antoine.theeuwen@gmail.com, tel 071-5215130