Prachtige avond over dodenherdenking

13 juni 2013

Prachtige avond over dodenherdenking

Op 18 mei jongstleden organiseerde de Leidse Turks-Nederlandse vereniging Stichting Fatih een thema-avond over de dodenherdenking, getiteld “Ons hart is met u”. Jongeren die lid zijn van Fatih hadden deze avond georganiseerd, met de bedoeling om de eigen achterban te betrekken en te informeren over de dodenherdenking en respect, begrip en verzoening naar elkaar te onderstrepen. De sprekers waren heel divers: dhr Bal van het Contactorgaan Moslims en Overheid, prof. Maurits Berger, hoogleraar Islamkunde van de Universiteit Leiden, ds. Ad Alblas, voorzitter van het Interkerkelijk Overleg, Esther Voet, directrice van het Centrum voor Informatie en Documentatie van Israël, wethouder Roos van Gelderen van de Leidse SP en namens de stichting Fatih dhr. Mustafa Kus, en natuurlijk ook de jongeren van de stichting, Gokmen Kartal en Yavuz Cinek. Daarnaast werden enkele gebeden gelezen door dhr Souad Aydin, die ook in dienst van het Nederlandse leger zijn functie als imam uitoefent. Het resultaat was een schitterende avond, waarin inderdaad wederzijds respect centraal stond. Eén van de vele emotionele hoogtepunten was het leggen van rozen op de Nederlandse vlag door kinderen, begeleid door Turks-Nederlandse militairen. SP-raadslid Julian van der Kraats: “Deze avond hield ons een spiegel voor, en herinnerde ons op de meest prangende manier aan de lessen die we moeten trekken uit de Tweede Wereldoorlog. Dat zo veel mensen met zulke verschillende achtergronden elkaar daarop konden vinden, was voor mij persoonlijk een ervaring die ik nooit meer zal vergeten, en iets dat mij hoop en moed geeft voor de toekomst”.

De opening van de avond begon met een citaat uit de koran, voorgelezen door dhr Aydin, die op het grote scherm vertaald in het Nederlands kon worden meegelezen. Hierna was gastspreker dhr R. Bal, voorzitter van het CMO, Contactorgaan Moslims en Overheid, aan het woord. Hij benadrukte het belang van dit initiatief en bedankte de jongeren van stichting Fatih voor het organiseren van deze avond. “Het is voor mij een eer en een fijn gevoel om deze avond te mogen meemaken. Dit is de eerste keer in Nederland dat een islamitische instelling zich buigt over de Dodenherdenking en hier een steentje aan bijdraagt”.

Hierna kwam de verrassing van de avond. Een groep van tien kinderen tussen de 7 en 12 jaar oud brachten de Nederlandse vlag naar binnen, begeleidt door drie Turks-Nederlandse millitairen (in burger). De kleintjes legden de vlag op een daarvoor klaargezette tafel en samen met de millitairen legden ze rozen op de Nederlandse vlag met de woorden “uit respect voor en in vrede met u”. Hierna zongen ze het Turkse volkslied gevolgd door het Wilhelmus. De kleintjes kregen meerdere keren tijdens hun act een enorm applaus van alle aanwezigen.

Hierna kwam eigenlijk een tweede verrassing. De twee jongeren, Gokmen Kartal en Yavuz Cinek, hadden voor deze avond heel veel werk verzet, onderzoek gedaan en dit vervolgens uitgewerkt en vertaald in een stuk duidelijke en begrijpelijke taal. Hun tekst drong diep door bij alle aanwezigen, het raakte het hart van een ieder. Het enthousiaste applaus dat volgde was dan ook meer dan terecht. Gokmen en Yavuz eindigden hun lezing met de slogan van de avond: Geen wapens maar rozen

Het woord was hierna aan gastspreker professor Maurits Berger. Hij sprak als eerste zijn waardering uit voor het organiseren van deze bijzondere thema-avond en sprak zijn bewondering uit voor de act van de kleintjes en voor de jongeren die de lezing hadden gehouden. “Ik vind het bijzonder om te zien dat anderen zich verdiepen in ons trauma, ons verleden. Ik vind het bijzonder dat anderen onze geschiedenis proberen te begrijpen en eigenlijk onze pijn willen delen. Dit is de juiste stap voor verzoening en respect voor elkaar, gaan jullie alstublieft zo door want het is hard nodig om voor elkaar klaar te staan en elkaar te begrijpen”.

De volgende gastspreker was dominee dhr Ad Alblas, voorzitter van het interkerkelijk overleg en van het Charter for Compassion.. “Zelfs onze eigen jongeren hebben tot nu toe geen thema-avond gehouden over de dodenherdenking in Nederland. Daarom maakt het deze avond ook zo bijzonder en ook zo belangrijk. Het is een sterk signaal van respect, begrip en verdraagzaamheid.”

Na ds. Alblas was het woord aan SP-wethouder Roos van Gelderen. Zij bedankte de jongeren en alle overigen die zich hadden ingezet om deze thema-avond mogelijk te maken. Zij vond dit een zeer belangrijk initiatief en was eigenlijk ook wel een beetje trots dat deze voor het eerst in Nederland georganiseerde thema-avond door een Leidse Turks-Nederlandse instelling werd opgezet. Ze gaf aan dat dit voortgezet moest worden. Ze benadrukte ook het belang van dit soort initiatieven waarbij de jeugd een grote rol speelt: “Het is fijn om te zien dat dit soort organisaties mede door jongeren worden opgezet. De jongeren van nu zijn de ouderen van morgen. Zij zullen dan kunnen overdragen aan hun kinderen wat ze nu aan ons hebben overgedragen. Ik dank jullie allen en wil nog eens mededelen dat ik zeer onder de indruk ben.”

De volgende gastspreker was Esther Voet, directrice van het CIDI, Centrum voor Informatie en Documentatie van Israël. Haar aanwezigheid werd zeer gewaardeerd, zeker gezien het feit dat de bijeenkomst op de sjabbat viel. Haar bewogen speech benadrukte onder andere het belang van het behoud van eigen identiteit, juist als onderdeel van integratie in een andere cultuur, niet als tegengesteld daaraan. Zij haalde voorbeelden uit het verre verleden aan, onder andere uit de tijd van het Ottomaanse rijk van de 16e eeuw.

Hierna werd door de gastheer en presentator van deze avond dhr. Mustafa Kus de jongeren van stichting Fatih naar voren geroepen. Deze hadden namelijk nog een verrassing voor de aanwezigen. Om hun slogan ('Geen wapens maar rozen') kracht bij te zetten werd aan een ieder persoonlijk een roos uitgedeeld.

Vervolgens kwam het slotwoord. Gastheer/presentator Mustafa Kus had een gedicht geschreven en droeg dit op aan alle oorlogsslachtoffers.

Slaap allen in vrede, u vergeten doen we niet

Ook al is het lang geleden u vergeten doen we niet.
We weten zeer goed uw pijn en uw verdriet.

U allen hebben het leven voor ons opgegeven
Slaap allen in vrede wij weten waar u voor hebt gestreden.

Uw bloed bedekt het gehele oppervlak van het vaderland
Wij hebben respect voor hetgeen wat u hebt betekend voor Nederland.

U kunt rustig slapen want vergeten worden kunnen jullie niet
Elke keer worden jullie herdacht dit met vele tranen en eerbied.

Wij vragen u om vergiffenis als we met al onze lof en herdenkingen te kort schieten
Als wij niet streven naar hetgeen waar u voor hebt gestreden mogen we er niet van genieten

U hebt gestreden voor de vrijheid van uw volk, uit liefde hiervoor bent u in een hel beland
U hebt ervoor geleden en gestreden, wij genieten ervan, van een leefbaar en vrij Nederland.
Ja, wij genieten ervan, van een leefbaar en een vrij Nederland.

Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822