SP wil snel einde aan gebruik Roundup

30 juni 2013

SP wil snel einde aan gebruik Roundup

In Leiden wordt al jaren het op glyfosaat gebaseerde middel Roundup gebruikt voor onkruidbestrijding. Er zijn echter veel zorgen over het effect van glyfosfaat op het milieu, dier en mens. Mede daarom is in 2011 een motie van GroenLinks in de tweede kamer aangenomen, die er toe leidde dat het gebruik van Roundup voor niet-commerciële doeleinden in 2018 wordt verboden. De SP, GroenLinks, de Partij voor de Dieren en de PvdA drongen er bij de laatste commissievergadering op aan om al eerder een einde te maken aan het gebruik van Roundup in Leiden. Andere steden zoals Rotterdam zijn al Roundupvrij. Ook loopt er op dit moment een petitie tegen het gebruik van Roundup in Leiden. En kort geleden maakte de wijk Pancras-West bekend liever zelf de hele wijk handmatig van onkruid te verlossen dan nog langer gif in de wijk te hebben. SP-raadslid Julian van der Kraats: “Er zijn wetenschappelijk gegevens te vinden die zowel aantonen dat glyfosaat redelijk onschuldig is, als gegevens die duiden op nare effecten op mens en dier. Maar je hoeft geen wetenschapper te zijn om te weten dat gif giftig is. Als het ook op een andere manier kan dan is dat natuurlijk beter.”. Verantwoordelijk wethouder Frank de Wit komt na de zomer met een overzicht van alle opties en hun kosten.

Bewoners van Pancras-West maken liever zelf hun buurt onkruidvrij

Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822