h

SP wil voorzetting proef Blauwe Zones en oplossing Transvaal

30 juni 2013

SP wil voorzetting proef Blauwe Zones en oplossing Transvaal

De gemeenteraad zou binnenkort moeten beslissen over een permanente oplossing voor het tegengaan van parkeeroverlast in woonwijken, die in plaats zou moeten komen voor de proef met de Blauwe Zones die eind dit jaar afloopt. Maar bij de voorbereiding van de perspectiefnota hebben de college-dragende partijen D66, VVD, SP en CDA ook afspraken gemaakt over parkeren, die inhouden dat er deze collegeperiode, dus tot de verkiezingen van maart 2014, nergens in Leiden een vorm van betaald parkeren wordt ingevoerd. Daardoor is het onmogelijk geworden om een raadsmeerderheid te vinden voor een permanente oplossing. Deze afspraak is het gevolg van het grote verschil in visies van de partijen op de problemen die in de wijken rond het centrum spelen, en de oplossingen daarvoor. De SP zal daarom bij de volgende raadsvergadering twee voorstellen doen, één om zo snel mogelijk een blauwe zone in te voeren in de wijk Transvaal 2, en één om de proef met de blauwe zones voort te zetten tot na de verkiezingen. SP-raadslid Julian van de Kraats: “Voor Transvaal moet toch echt een snelle oplossing komen, want de problemen zijn nergens in de stad zo groot als daar. Die oplossing kan ook los gezien worden van de proef met de blauwe zones, omdat het probleem daar grotendeels veroorzaakt wordt door de Morspoortgarage en het betaald parkeren daar omheen in Transvaal 1. En wij willen bij gebrek aan een permanente oplossing graag de proef met blauwe zones voortzetten tot na de verkiezingen, want stoppen met de proef zou meer problemen creëren dan ermee doorgaan”.

Halve oplossingen

De oplossingen die de SP voorstelt zijn maar tijdelijke oplossingen. Van der Kraats: “Binnen de afspraken van de coalitie valt er niet meer van te maken. Als de voorstellen worden aangenomen dan bieden die nog geen oplossing voor Transvaal 3, niet voor de mensen die nu aan de rand van de blauwe zones wonen en daar parkeeroverlast hebben, en niet voor wijken als het Haagwegkwartier waar de parkeerdruk ook te hoog is. Dat zal moeten wachten tot na de verkiezingen”.

SP wil kostendekkende oplossing voor de hele stad

De SP vindt dat uit de proef met de blauwe zones blijkt dat dat systeem werkt – het probleem van de parkeeroverlast die overliep uit het centrum is in de wijken waar een blauwe zone is nu opgelost. Alleen de blauwe zones zijn te klein en de grenzen niet logisch gekozen, waardoor er aan de randen nog te veel parkeeroverlast is. Bovendien kost deze oplossing de stad een paar ton aan handhaving per jaar. De SP wil een kostendekkende oplossing voor alle woonwijken die last hebben van te veel vreemdparkeerders, waarbij de kosten dus opgebracht worden door de parkeerders en niet door iedereen via de belastingen. Van der Kraats: “Er zijn eigenlijk twee mogelijkheden, blauwe zones of betaald parkeren. Wat er ook gekozen wordt, de gebieden moeten natuurlijke grenzen hebben zoals het kanaal en de Willem de Zwijgerlaan. Het voordeel van betaald parkeren is dat de vergunning iets goedkoper kan zijn, minder dan 50 euro per jaar, om nog kostendekkend te zijn. Want bij betaald parkeren gaan de opbrengsten van de boetes naar de gemeente, in tegenstelling tot de boetes in blauwe zones. Blauwe zones kosten ongeveer 65 euro per parkeerplaats per jaar, maar het voordeel van blauwe zones is dat ze gastvrijer zijn. Je kan er als bezoeker gemakkelijk en gratis staan met een parkeerschijf. Het is alleen niet meer mogelijk voor vreemdparkeerders om de auto er te lang te laten staan. De komende tijd zal de SP de wijken in trekken om mensen te vragen naar hun ideeën en wensen. Op basis daarvan zullen we een oplossing kiezen en die in ons verkiezingsprogramma zetten.”

Zie ook de website van de gemeente voor o.a. het rapport met evaluatie van de blauwe zones
Wilt u uw mening over parkeren in woonwijken kwijt bij de SP Leiden? Bel of mail met raadslid Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel. 06-15042822

U bent hier