Zorgveiling afgeschaft, menselijk beleid WMO

30 juni 2013

Zorgveiling afgeschaft, menselijk beleid WMO

De gemeenteraad van Leiden heeft ingestemd met een nieuw plan voor maatschappelijke ontwikkeling 2013-2017. Het stuk 'Van voor mensen, naar met mensen' is opgesteld door wethouder Roos van Gelderen (SP). De partij is tevreden met de wijzigingen in het Leidse beleid. Raadslid De Bakker: "Al jaren hamert de SP op preventie, maatwerk en sociale binding. Dit college investeert in sociale wijkteams die van onderop ontstaan. Bovendien wordt de zorgveiling van de thuiszorg afgeschaft. Er is veel om trots op te zijn."

Nieuw beleid

'Iedereen telt mee' is het uitgangspunt van het zorg- en welzijnsbeleid tot en met 2017. Het zal een opgave zijn om dit op een kwalitatief goede manier uit te voeren. Vanuit de landelijke overheid komen er grote bezuinigingen op de gemeente af. Daarnaast zal de gemeente nieuwe zorgtaken krijgen die ze moet uitvoeren voor veel minder geld, bijvoorbeeld de langdurige zorg en jeugdzorg. Hoe de financiën en de reikwijdte zullen zijn is nog niet bekend, omdat de wetswijzigingen nog door de Tweede Kamer zullen moeten worden behandeld. Leiden bereidt zich op een zo goed mogelijke manier hierop voor door dit nieuwe beleid in de WMO (Wet maatschappelijke ondersteuning).

De SP is blij dat de visie van wethouder Van Gelderen breed is bekrachtigd in de gemeenteraad. De visie luidt: 'Leiden is een aantrekkelijke stad waarin inwoners een actieve rol spelen door te werken, te leren of door zich voor anderen én zichzelf in te zetten. Iedereen telt mee en heeft perspectief. Hiermee bedoelen wij dat mensen de mogelijkheden hebben hun talent en kracht te benutten en daarmee hun levensomstandigheden te verbeteren.'

'Er blijven altijd mensen die (tijdelijk) onvoldoende in staat zijn voor zichzelf te zorgen. We organiseren welzijn, ondersteuning en zorg samenhangend en zo dicht mogelijk bij onze inwoners.'

De stad werkt aan drie doelen:

• We stimuleren de sociale binding en participatie
  • We zetten ons ervoor in om de groep die (zwaardere) ondersteuning en zorg nodig heeft zo klein mogelijk te houden door in te zetten op preventie
  • We zetten in op maatwerk & kwaliteit

Hoewel er enorm wordt bezuinigd op de zorg door VVD en PvdA heeft de SP het in Leiden voor elkaar gekregen om niet te bezuinigingen op zorg en welzijn voor de komende jaren. Naast het beschermen van deze budgetten zal tevens de zorgveiling worden afgeschaft. Eerder is door wethouder Van Gelderen al een andere systeem ingesteld voor de toewijzing van hulp bij het huishouden, maar vanaf 1 januari 2015 zal de zorgveiling definitief zijn afgeschaft. "De SP heeft hier altijd voor gestreden," zegt raadslid De Bakker. "We zijn tevreden dat de wethouder onze buurgemeente heeft kunnen overtuigen met de zorgveiling te stoppen. Stap voor stap wordt zorg en welzijn steeds menselijker en dichterbij de inwoners in de buurt."

Wilt u 'Iedereen telt mee' in zijn geheel lezen of meer informatie? Kijk hier
Geen bezuinigingen op zorg en welzijn in Leiden: lees hier meer:
Meer informatie: Raadslid Eva de Bakker, edebakker@sp.nl