Dankzij SP-inzet meer aandacht voor onderwijs bij reïntegratie

25 september 2013

Dankzij SP-inzet meer aandacht voor onderwijs bij reïntegratie

Naar aanleiding van vragen van SP-raadslid Louk Rademaker komt er weer meer aandacht voor opleidingen en onderwijs bij het reïntegratiebeleid. Samen met de werkzoekende wordt nu standaard een plan opgesteld om te kijken of een startkwalificatie haalbaar is en wat voor opleidingswensen iemand heeft. Rademaker: “Tweederde van de werklozen in Leiden hebben geen startkwalificatie. Dan is het praktisch onmogelijk om een reguliere baan te vinden. Maar deze mensen willen dolgraag werken! Daarom moeten wij investeren in opleidingen.”

De gemeenteraad heeft twee jaar geleden een voorstel van de SP aangenomen dat leren het doel moet zijn van reïntegratietrajecten. “We moeten er alleen bovenop zitten dat dit ook daadwerkelijk gebeurd. Nu heeft slechts 1/3e van de participatieplaatsen een serieuze scholingscomponent. Dat is veel te laag,” aldus Louk Rademaker.

Daarnaast maakt de SP zich zorgen over de bejegening van werklozen en sw’ers bij de DZB. Naar aanleiding van een actie van de SP en PvdA vorig jaar zijn er vertrouwenspersonen ingesteld en is de situatie verbeterd. De SP hamert nu op bewustwording bij het DZB-stafpersoneel. “Werklozen en sw’ers zijn voor hun inkomen afhankelijk van de DZB. In zo’n kwetsbare situatie moet je heel voorzichtig zijn, de lijn tussen goedbedoelde druk en onacceptabele dwang is snel overschreden.” De SP heeft voorgesteld dat bejegening een standaard onderwerp van gesprek wordt in functioneringsgesprekken. De DZB overweegt dat voorstel over te nemen.

Meer informatie: Louk Rademaker, lrademaker@tomaatnet.nl, 06-25563389