SP stemt in met sloop van de 'Noordelijke blokken' in de Kooi

22 september 2013

SP stemt in met sloop van de 'Noordelijke blokken' in de Kooi

De Noordelijke Blokken in de Oude Kooi.De Leidse SP-fractie heeft alsnog ingestemd met de sloop van de 'Noordelijke blokken' in de Kooi. Het betreft 91 woningen aan de Park-, Lombok-, Atjeh-, Timor en Driftstraat. Hoewel de SP altijd strijdt voor het behoud en de renovatie van sociale huurwoningen, is dat in het geval van deze woningen geen reële optie. SP-fractievoorzitter Antoine Theeuwen: 'De SP wil betaalbare huurwoningen behouden en dus renoveren, tenzij dit echt niet anders kan zoals geldt voor de Noordelijke blokken in de Kooi'.

Woningbouwvereniging de Sleutels heeft naar de opvatting van de SP voldoende aangetoond dat de bouwtechnische staat van de bestaande woningen onder de maat is en renovatie van de bestaande woningen geen reële optie is. Van belang is dat ruim 70 procent van de huidige bewoners heeft aangegeven in te stemmen met sloop en dat ook de bewonerscommissie Oude Kooi het met dit besluit eens is. Bij deze beslissing speelt bovendien mee, dat de bestaande woningen onder straat niveau liggen, waardoor wateroverlast in de woningen ontstaat bij heftige regenbuien. Van de 80 nieuw te bouwen woningen blijft minimaal 50 procent een 'sociale huurwoning', zodat een groot deel van de huidige bewoners ook in de toekomst in de Kooi kunnen blijven wonen.

Oorspronkelijk heeft de Leidse gemeenteraad met betrekking tot de Kooi het standpunt ingenomen dat alle bestaande woningen door woninbouwvereniging de Sleutels gerenoveerd zouden moeten worden. Hierop wordt met dit besluit teruggekomen.

De woningen aan de Park-, Lombok-, Atjeh-, Timor en Driftstraat liggen lager dan de straten, waardoor er in de afgelopen jaren regelmatig sprake is geweest van wateroverlast na een stevige regenbui. Daarnaast verkeren de huidige woningen in een slechte bouwtechnische staat. Enkele van
deze huizen zijn al onbewoonbaar verklaard. Renovatie is haast duurder dan sloop en nieuwbouw en zou veel overlast geven voor de bewoners.

Met goedkeuring van de bewonerscommissie Oude Kooi, heeft er een onderzoek onder de bewoners plaatsgevonden. Daarin heeft ruim 70 procent aangegeven te kunnen leven met sloop. Ook de bewonerscommissie zelf kan leven met sloop van de woningen. Er ligt een goed sociaal plan met afspraken voor de huidige bewoners. Van de 80 nieuw te bouwen woningen is minimaal de helft een sociale huurwoning. Terugkeer van veel van de huidige bewoners naar de nieuwe woningen is mogelijk. De andere huizenblokken in de Kooi worden wel gerenoveerd.

SP-fractievoorzitter Antoine Theeuwen: Gelet op deze feiten, stemt de SP in met de sloop van deze 'Noordelijke blokken' in de Kooi. De bewoners zijn het ermee eens en de woningbouwvereniging heeft zijn werk zorgvuldig gedaan'.

Antoine Theeuwen, antoine.theeuwen@gmail.com, 071-5215130