Leidse speeltuinen voor jong en oud

21 oktober 2013

Leidse speeltuinen voor jong en oud

SP-wethouder Roos van Gelderen is tevreden. De speeltuinen krijgen een belangrijke functie in de wijken. Veel speeltuinen hebben namelijk een gebouw dat ook gebruikt kan worden voor activiteiten van buurtbewoners. Op voorstel van de SP-wethouder is er een speciale ondersteuner aangesteld om dit te organiseren.

De ondersteuner, of speeltuinconsulent, onderzoekt welke activiteiten buurtbewoners willen organiseren, bijvoorbeeld een klaverjasmiddag. Dan wordt er gekeken of deze activiteit in het gebouw van de speeltuin kan plaatsvinden. Zo wordt de situatie van alle Leidse speeltuinen in kaart gebracht. Veel speeltuinen zijn in het verleden opgericht door woningbouwcorporaties en liggen vrij centraal in de wijk.
Roos van Gelderen: ”De 16 Leidse speeltuinen zijn veilig gemaakt en er is voldoende budget voor het onderhoud van de tuinen. Bovendien worden de gebouwen opgeknapt. Er zijn veel vrijwilligers die de boel draaiende houden. Toch gebeurt het soms dat de speeltuinen dicht zijn omdat er op dat moment geen vrijwilliger is. Door andere activiteiten in de tuinen te organiseren zijn er vaker mensen aanwezig en kan de speeltuin open blijven. Een efficiënte manier van werken die niets extra kost.”

Meer informatie: Ries van Walraven, ries.vanwalraven@planet.nl