SP blij met monumentenstatus voor Kooipark

21 oktober 2013

SP blij met monumentenstatus voor Kooipark

Het Kooipark op een oude ansichtkaart (foto van architect-dudok.nl)Het Kooipark in Leiden heeft vanaf vandaag de gemeentelijke monumentenstatus gekregen. Daardoor is het Kooipark vanaf nu nog sterker beschermd tegen ruimtelijke ontwikkelingen die het park kunnen aantasten. De SP feliciteert de Vereniging tot behoud en bescherming van het Kooipark, een groep betrokken wijkbewoners, met dit resultaat! Zoals eerder al door de inspanningen van de SP de Leidse Hout tot gemeentelijk monument is verklaard, geldt dat nu dus ook voor het Kooipark. Duo-raadslid Han Dirks: 'Het is mooi dat het Kooipark, ontworpen door Dudok nu een gemeentelijk monument is. Het Kooipark is een belangrijke plek voor de wijk. In samenwerking tussen bewoners en gemeente ligt er een goed plan om het park terug te brengen in de oorspronkelijke staat.'

De woningen van de Kooi en het Kooipark vormen een mooi geheel, met een duidelijke geschiedenis. Het Kooipark is aangelegd met de gedachte dat de arbeiders van Leiden, dicht bij huis moesten kunnen recreëren in de open lucht, om te wandelen en te sporten. De verheffing van de arbeider stond met andere woorden vanaf het eerste moment centraal bij de aanleg van het Kooipark. Een park dat in samenwerking met de bekende architect Dudok is ontworpen.

Voor de toekomst is het Kooipark goed beschermd, met de nieuw verkregen monumenten status. Gelukkig is er in goed overleg tussen gemeente en de betrokken bewoners van de Kooi een hedendaags ontwerp gemaakt, om het park op te knappen en in de oorspronkelijke staat terug te brengen.

Meer informatie: Han Dirks, han_dirks@hotmail.com, Tel nr: 06-28 73 85 88